5 مهر روز جهانی گردشگری

به گزارش وبلاگ تجارت، در سال 1980، سازمان ملل متحد روز 27 سپتامبر برابر با 5 مهر ماه را به اسم #روز-جهانی-گردشگری معرفی کرد. گردشگری یا #توریسم در تعریف کلی به اسم #مسافرت تفریحی در نظر گرفته می گردد.

5 مهر روز جهانی گردشگری

در سال 1980، سازمان ملل متحد روز 27 سپتامبر برابر با 5 مهر ماه را به اسم روز دنیای دنیاگردی معرفی کرد. دنیاگردی یا توریسم در تعریف کلی به اسم مسافرت تفریحی در نظر گرفته می گردد.

امروزه دنیاگردی یکی از پرسودترین صنایع دنیا به تعداد می آید و از اهمیت بالایی برخوردار است. با این حساب هر کشوری کوشش می نماید تا با استفاده از منابعش دنیاگردان بیشتری را به سمت خود بکشاند و مقدار در آمدش را بالا ببرد. چند سالی است که سازمان دنیای دنیاگردی تاسیس شده و در بهبود چگونگی پیشرفت این صنعت به دولتمردان یاری می رساند و به حل مسائل موجود در این صنعت می پردازد. امروز به مناسبت فرا رسیدن روز دنیای دنیاگردی قصد داریم شما را با این روز بیشتر آشنا می کنیم.

27 سپتامبر مصادف با 5 مهر

علت نامگذاری در این روز، فصل سفر به نیم کره جنوبی آغاز شده و فصل سفر به نیم کره شمالی خاتمه می یابد. این موضوع باعث می گردد تا بسیاری از مردم در سراسر دنیا در چنین روزی به سفر و گشت وگذار بیندیشند.

تاریخچه روز دنیای دنیاگردی

انتخاب 27 سپتامبر برای گرامی داشت روز دنیای دنیاگردی علت خاصی دارد. در این روز، فصل سفر به نیم کره جنوبی آغاز شده و فصل سفر به نیم کره شمالی خاتمه می یابد. این موضوع باعث می گردد تا بسیاری از مردم در سراسر دنیا در چنین روزی به سفر و گشت وگذار بیندیشند.

از 1980 سازمان دنیای دنیاگردی (UNWTO) سازمان ملل متحد روز 27 سپتامبر را به اسم روز دنیاگردی و دنیاگردی انتخاب نموده است. در سومین جلسه این آژانس در سال 1979 که در کشور اسپانیا برگزار گردید UNWTO تصمیم گرفت تا روزی را به اسم روز دنیای دنیاگردی و توریسم انتخاب کند.در نهایت روز 27 سپتامبر که سالگرد پذیرش و تصویب اساسنامه سازمان دنیای دنیاگردی بود به اسم روز دنیای توریسم انتخاب شد و این روز به طور رسمی از سال 1980 اعلام شد.

سازمان دنیای دنیاگردی که در حقیقت بخشی از سازمان ملل متحد است وظیفه تبلیغ و توسعه دنیاگردی و توریسم مسئولانه، پایدار و دنیای را در راس اقداماتش قرار داده است. هرسال سازمان دنیای دنیاگردی در روز 27 سپتامبر از کشورهای مختلف دعوت می نماید تا دور هم جمع شوند و در خصوص مقوله توریسم و دنیاگردی با یکدیگر به گفتگو بپردازند.

5 مهر؛ روز دنیای دنیاگردی

دنیاگردی یا توریسم به طور کلی به اسم مسافرت تفریحی در نظر گرفته می گردد. هر چند که در سال های اخیر شامل هرگونه مسافرتی می گردد که شخص به واسطه آن از محیط کار یا زندگی خود خارج گردد. به کسی که دنیاگردی می نماید دنیاگرد یا دنیاگرد (tourist) گفته می گردد. واژه دنیاگرد از زمانی پدید آمد که افراد طبقه میانه اقدام به مسافرت کردن کردند.

از زمانی که مردم توانایی مالی بیشتری پیدا کردند و عمرشان طولانی تر شد، این امر ممکن شد. اغلب دنیاگردها بیش از هر چیز به آب و هوا، فرهنگ یا طبیعت مقصد خود علاقه مند هستند. ثروتمندان همواره به منطقه ها دوردست سفر نموده اند، البته نه به صورت اتفاقی، بلکه در نهایت به یک منظور خاص. به طور مثال برای تماشا ساختمان های معروف و آثار هنری، آموختن زبان های تازه و چشیدن غذاهای متفاوت. دنیاگردی سازمان یافته امروزه یک صنعت بسیار مهم در تمام دنیا است.

اهمیت دنیاگردی بر ساختار کسب و کار

آنچه سازمان دنیای دنیاگردی را برای انتخاب دنیاگردی و مشاغل؛ یک آینده بهتر برای همه به تامل واداشت، اهمیت این صنعت بر اشتغال است. ایجاد شغل با پیشرفت تکنولوژی و رشد جمعیت به یکی از معضلات کشور ها بدل شده است، و کشور ما ایران با دارا بودن بیش از 45 درصد از جمعیت جوان و نیروی کار، از این قاعده مستثنی نیست و صد البته این ظرفیت نیروی جوان در کشور کم نظیر است.

دنیاگردی بیش از نفع مالی و عایدی به طور مستقیم و غیر مستقیم بر ایجاد شغل تاکید دارد. آثار مستقیم حاصل از صنعت دنیاگردی، با احتساب حدود 6 درصد از فراوری ناخالص داخلی دنیای در این صنعت، نمایانگر تخصیص یک شغل از هر 15 شغل است.

شعار روز دنیای دنیاگردی در سال 2021

همچون نامی که هر سال در آغاز سال نو در ایران، به وسیله رهبر گرامی انتخاب می گردد، همه ساله یک نام را به مناسبت روز دنیای دنیاگردی بر می گزینند تا اهداف مقامات کشورهای گوناگون و سازمان دنیای دنیاگردی را هماهنگ نمایند. دنیاگردی برای رشد فراگیر به اسم شعار روز دنیای دنیاگردی در سال 2021 انتخاب شده است.

همه گیری ویروس کرونا با تأثیر گسترده اجتماعی و مالی همراه بوده و به اقتصادهای پیشرفته و در حال توسعه آسیب وارد نموده و در این میان گروه های حاشیه نشین و آسیب پذیر بیش ترین زیان و صدمه را متحمل شده اند. آغاز دوباره دنیاگردی به آغاز بهبود و رشد یاری خواهد نمود و لازم است همگان به شکلی گسترده و منصفانه از مزایای آن بهره مند شوند.

بنابراین سازمان دنیای دنیاگردی (UNWTO) شعار دنیاگردی برای رشد فراگیر را به اسم شعار روز دنیای دنیاگردی در سال 2021 انتخاب نموده است.

حالا که با هدف مشخص شعار برای این روز و شعار امسال، آشنا شدید؛ بد نیست که مرور کوتاهی کنیم بر شعارهای سازمان دنیای دنیاگردی در چند سال گذشته:

شعار سال 2021: دنیاگردی برای رشد فراگیر

شعار سال 2020: دنیاگردی و توسعه روستایی

شعار سال 2019: دنیاگردی و مشاغل؛ آینده ای بهتر برای همه

شعار سال 2018: دنیاگردی و تحول دیجیتال

شعار سال 2017: دنیاگردی پایدار، ابزاری برای توسعه

شعار سال 2016: دنیاگردی برای همه، ترویج دسترسی دنیای

شعار سال 2015: یک میلیارد دنیاگرد، یک میلیارد فرصت

شعار سال 2014: دنیاگردی و توسعه جامعه

شعار سال 2013: دنیاگردی و آب، حفاظت از آینده مشترک

شعار سال 2012: دنیاگردی و انرژی پایدار

شعار سال 2011: اتصال فرهنگ ها

شعار سال 2010: دنیاگردی و تنوع زیستی

هدف از روز دنیای دنیاگردی

هدف از گرامیداشت چنین روزی، بالا بردن سطح آگاهی در خصوص نقش دنیاگردی در جامعه دنیای و نشان دادن چگونگی تاثیر دنیاگردی بر ارزش های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و مالی در سراسر دنیا است. در این روز شما می توانید از تمام موزه های ایران رایگان بازدید کنید.

منبع: دنیای سفر

به "5 مهر روز جهانی گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 مهر روز جهانی گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید