بهترین مقالات روزشمار

به گزارش وبلاگ تجارت، مطالب مجذوب کننده سایت از نگاه شما همراهان عزیز را به صورت جمع بندی از بهترین های آن بخش به شما معرفی می کنیم. همراه جمع بندی خبرنگاران باشید تا بهترین مطالب روزشمار خبرنگاران را از ابتدای سال تا اکنون مرور کنیم.

بهترین مقالات روزشمار

شب یلدا یا شب چله یکی از کهن ترین جشن های ایرانی است. این شب بلندترین شب سال است که در پی آن بلندتر شدن طول روزها در نیم کره شمالی، که مصادف با انقلاب زمستانی است، گرامی داشته می گردد. یلدا به زمان بین غروب آفتاب از 30 آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) گفته می گردد. تیم وبلاگ تجارت میخواهد از همراهی شما از ابتدای شروع فعالیت سایت تا امروز، نهایت تشکر را به عمل آورد و در روزهای به جای مانده تا شب یلدا، شما را با پربازدیدترین مطالب وبلاگ تجارت آشنا کند.

در مقاله جمع بندی یلدایی وبلاگ تجارت، بهترین های روزشمار را معرفی می کنیم. در هر بخش شرح کوتاهی از مقاله داده شده است و با کلیک روی عنوان هرکدام می توانید مقاله اصلی را مطالعه کنید.

1. 13 فروردین؛ سیزده به در یا روز طبیعت

سیزده به در یا به تلفظ عامیانه، سینزده به در، سیزدهمین روز فروردین ماه و از جشن های نوروزی است. بعضی بر این باورند که در این روز باید برای راندن نحسی از خانه بیرون فرایند و نحسی را در طبیعت به در نمایند. اما برای اثبات این که ایرانیان قدیم هم این دیدگاه را داشتند هیچ روایت تاریخی و قابل استنادی وجود ندارد. بعد از سیزده به در، جشن های نوروزی انتها می پذیرد.

برای دانستن علت نامگذاری این روز، نحوه برگزاری و علت گره زدن سبزه در روز سیزده به در، مقاله اصلی را مطالعه کنید.

2. 17 فروردین؛ سروش روز یا جشن سروشگان

هفدهمین روز از هر ماه در گاه شمار ایرانی سروش نام دارد و هفدهم فروردین نخستین روز سروش سال، هنگام جشن سروشگان یا جشن هفده روز، یکی از جشن های باستانی و قدیمی ایرانیان است. این روز در ستایش سروش ایزد پیغام آور خداوند و نگاهبان بیداری بوده است. خروس و به ویژه خروس سپید از گرامی ترین جانوران در نزد ایرانیان به شمار می رفته و به سبب بانگ بامدادی، نماد سروش دانسته شده است.

برای آشنایی بیشتر با این روز به مقاله اصلی مراجعه کنید.

3. 21 فروردین؛ اولین و آخرین سفر کشتی تایتانیک

تایتانیک بزرگ ترین کشتی بخار مسافربری جهان همراه با 2 کشتی دیگر به نام های المپیک و بریتانیک به وسیله کارخانه کشتی سازی هارلند و ولف در ایرلند ساخته شد که در چنین روزی در 10 آوریل 1912 اولین و آخرین سفر خود را شروع کرد. آنچه که نام تایتانیک را برای همیشه در خاطره ها ثبت کرد، برخورد آن با یک توده یخ شناور و غرق شدن در آب بود که موجب مرگ حدود 1517 نفر شد. این اولین فاجعه دریایی در زمان صلح در تاریخ بود. برای ساخت تایتانیک از پیشرفته ترین تکنولوژی موجود در همان زمان استفاده شده بود. هیچکس فکر نمی کرد روزی تایتانیک با این همه تجهیزات و خدمه فوق العاده ماهر و باتجربه در دریا غرق گردد.

برای مطالعه جزئیاتی درباره کشتی تایتانیک و چگونگی غرق شدن آن به مقاله اصلی مراجعه کنید.

4. 23 فروردین؛ شب یوری، اولین سفر فضایی بشر

جشن شب یوری برای بزرگداشت دو رخداد بزرگ و مجزا از هم در عرصه فضانوردی برگزار می گردد. علت اول، به خاطر ورود یوری گاگارین به فضا در 12 آوریل 1961 است. وی نخستین انسانی بود که وارد فضا شد و در مدت 108 دقیقه مدار زمین را یک دور به طور کامل پیمود. علت دوم به خاطر پرتاب نخستین شاتل فضایی به فضا (اس تی اس-1) در 21 آوریل 1981 است.

برای آشنایی با این جشن بزرگ مقاله اصلی روزشمار مربوط به آن را بخوانید.

5. 27 فروردین؛ تولد لئوناردو داوینچی نقاش، معمار و طراح اولین هلیکوپتر

لئوناردو دی سر پیرو داوینچی دانشمند، نقاش، مجسمه ساز، معمار، موسیقی دان، ریاضی دان، مهندس، مخترع، آناتومیست، زمین شناس، نقشه کش، گیاه شناس و نویسنده ایتالیایی دوره رنسانس بود که در چنین روزی در 15 آوریل سال 1452 میلادی به جهان آمد. لئوناردو داوینچی معمولاً به عنوان نمونه شاخص یک مرد رنسانس معرفی می گردد. از او به طور گسترده به عنوان بزرگترین نقاش تاریخ یاد می نمایند. عده ای نیز او را با استعدادترین شخصی می دانند که تا به امروز در این جهان زندگی نموده است.

با شنیدن نام لئوناردو داوینچی اولین چیزی که به فکر می رسد، تابلوهای نقاشی ارزشمند اوست و شاید بیشتر مردم، داوینچی را یک هنرمند می دانند تا کسی که یک هلیکوپتر به تصویر کشید یا اختراعاتی داشته است. یکی از طرح های ابتکاری او لباس غواصی و زیردریایی جنگی است. او مسلسل، تانک نظامی، ساعتی که به ساعت داوینچی معروف است، کیلومترشمار و چیزهای دیگر را طراحی یا اختراع کرد.

6. 11 اردیبهشت؛ روز جهانی موسیقی جاز

30 آوریل روز جهانی موسیقی جاز است که در سال 2011 میلادی به همت سازمان یونسکو به عنوان روز بین المللی جاز و با شعار دیپلماسی به وسیله موسیقی نامگذاری شد.

از سال 2011 تا به امروز در روز 30 آوریل، همه ساله به مناسبت روز جهانی موسیقی جاز در بسیاری از کشورها با برگزاری کنسرت و رویدادهایی مرتبط با موسیقی جشن گرفته می گردد. هرساله یکی از شهرهای جهان نیز به عنوان میزبان رسمی روز بین المللی جَز انتخاب می گردد.

علاقه مندان به این سبک برای آشنایی بیشتر با این روز و این سبک موسیقی می توانند مقاله اصلی را مطالعه نمایند.

7. 12 اردیبهشت؛ روز جهانی خنده

اولین یکشنبه ماه می روز جهانی خنده نام دارد. هرسال در این روز مردم با خنده و شادی راهی خیابان ها می شوند تا این روز را جشن بگیرند.

8. 15 اردیبهشت؛ جشن بهاربد و روز پیغام آوری زرتشت

پانزدهم اردیبهشت یا روز دی به مهر در اردیبهشت ماه یکی از جشن های ایرانی به نام جشن میانه بهار یا جشن بهاربد یا گاهنبار میدیوزرم است که به معنای میانه فصل سبز یا میانه بهار است. در زمانی که گاه شماری گاهنباری یا کهن ترین گاه شماری شناخته شده ایرانی، روایی داشته و هنوز هم نشانه هایی از آن کم وبیش بر جای مانده است، شروع و میانه هر یک از فصل های سال با سرور و شادمانی جشن گرفته می شد.

البته میانه بهار با شانزدهم اردیبهشت برابر است. اما در گذشته و حتی امروزه، عملا پانزدهمین روز ماه دوم هر فصل به عنوان میانه هر فصل شناخته می گردد.

9. 25 اردیبهشت؛ روز بزرگداشت استاد سخن حکیم ابوالقاسم فردوسی

25 اردیبهشت ماه روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، بزرگ ترین حماسه سرای ایران و یکی از حماسه سرایان بزرگ جهان است. معروفیت جهانی فردوسی، به خاطر کتاب شاهنامه است که وی سرودن آن را از دوران جوانی شروع کرد و 30 سال به طول انجامید. برای بزرگداشت مقام این شاعر و سخن سرای نامی، روز 25 اردیبهشت هر سال به نام حکیم ابوالقاسم فردوسی نامگذاری شده است تا فرصتی فراهم گردد که علاوه بر شناساندن این شخصیت بزرگ ادبی به اقشار مختلف مردم، زمینه حفظ این گنجینه و میراث غنی در همه به وجود آید.

10. 29 اردیبهشت؛ روز جهانی موزه

روز جهانی موزه ها در روز 18 می، طبق قطعنامه مجمع عمومی کمیته بین المللی موزه ها ایکوم (ICOM) که در 28 می 1977 میلادی در مسکو برگزار گردید، مشخص شده است.

برای آشنایی با این روز و انواع موزه ها به مقاله اصلی مراجعه کنید.

11. 28 خرداد؛ روز جهانی بیابان زدایی و خشکسالی

17 ژوئن روز جهانی بیابان زایی و خشکسالی است که در سال 1944 میلادی مجمع عمومی سازمان ملل طی قطعنامه ای این روز را در پی بروز خشکسالی­ ها و قحطی های شدید، به این نام نامید.

برای آشنایی با مفهوم این پدیده و علت نامگذاری این روز با مقاله اصلی همراه شوید.

12. 13 تیر؛ تیر روز یا جشن تیرگان

جشن تیرگان در تیر روز از تیرماه برابر با 13 تیر در گاه شماری ایرانی برگزار می گردد. این جشن در گرامی داشت تیشتر، ستاره باران آور در فرهنگ ایرانی، است. این جشن در کنار آب ها، همراه با مراسمی وابسته با آب و آب پاشی و آرزوی بارش باران در سال پیش رو همراه بوده و همانند دیگر جشن هایی که با آب در پیوند هستند با نام عمومی آبریزگان یا آب پاشان یا سرشوران یاد شده است.

13. 14 تیر؛ افتتاح اولین خط اتوبوسرانی شرکت واحد در تهران

اولین خط اتوبوسرانی تهران در 14 تیرماه سال 1335 با 80 دستگاه اتوبوس در راستا بازار تا میدان امام حسین (ع) در حضور نمایندگان مجلس شورای ملّی وقت و تعدادی از وزرا افتتاح شد.

14. 10 مرداد؛ جشن چله تابستان

جشن چله تابستان، جشن نوروز بل، جشن نیلوفر، چله تموز، زیارتگاه نارکی، تمامی این اسامی حکایت از یک جشن بزرگ در میانه های فصل تابستان در ایران باستان را دارند.

جشن چله تموز، در تقویم کهن ایرانی گرم ترین ماه سال است. چله بزرگ یکی از جشن های ایرانی بوده که امروزه فراموش شده است اما در جنوب خراسان طولانی ترین روز سال را هنوز هم گرامی می دارند اما نه با آن اهمیتی که برای شب چله زمستان یا یلدا قائل هستند.

15. 13 مرداد؛ افتتاح فرودگاه بین المللی مهرآباد در تهران

فرودگاه بین المللی مهرآباد نام یکی از فرودگاه های شهر تهران است که در این روز در سال 1317 ساخته شده است. این فرودگاه در بخش غربی تهران واقع شده است. نام فرودگاه مهرآباد از نام روستای مهرآباد که قبلا در آن منطقه قرار داشت گرفته شده است. این فرودگاه مجهز به سامانه های آی ال اس و وی اوآر است.

16. 16 مرداد؛ بمباران هسته ای هیروشیمای ژاپن به وسیله آمریکا در جریان جنگ جهانی دوم

بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی دو عملیات اتمی بودند که در زمان جنگ جهانی دوم به دستور هری ترومن، رئیس جمهوری وقت آمریکا، علیه امپراتوری ژاپن انجام گرفتند. در ششم اوت سال 1945 میلادی، یک هواپیمای بمب افکن بی 29 ملقب به انولاگی که از جزیره تینیان در آمریکا برخاسته بود به همراه دو هواپیمای دیگر، چهار بمب تنی معروف به پسر کوچک، روی هیروشیمای ژاپن، در بالای مکانی که امروز در آن گنبد بمب اتمی واقع شده است رها کرد تا 43 ثانیه بعد در ارتفاع 548 متری منفجر گردد.

17. 14 شهریور؛ ثبت اولین دوربین عکاسی با حلقه فیلم به وسیله موسسه جرج ایستمن (کداک)

جرج ایستمن کارآفرین و بنیان گذار آمریکایی کمپانی کداک در 4 سپتامبر سال 1888 حق انصاری رول فیلم عکاسی را به نام کداک به ثبت رساند و با این پیشرفت توانست علامت تجاری کداک را نیز ثبت نموده و یک سال بعد شرکت ایستمن را پایه گذاری کند.

برای آشنایی با تاریخچه شرکت کداک به مقاله اصلی رجوع کنید.

18. 17 شهریور؛ ساخت اولین اتوبوس جهان در انگلستان

اولین اتوبوس جهان در 7 سپتامبر سال 1830 میلادی در انگلستان ساخته شد. این وسیله پرکاربرد به وسیله والتر هنکاک و همکارش سر گلدورثی گرنی ابداع شد و حمل و نقل را که قبل از آن به وسیله اسب صورت می گرفت و بسیار خطرناک بود، آسان کرد.

19. 28 شهریور؛ به تصویر درآمدن اولین فیلم کارتونی و ایجاد پدیده نوین هنر هفتم

در 18 سپتامبر سال 1928 دیزنی با ارائه اولین فیلم کارتونی با نام میکی موس خود را به تمام جهانیان معرفی کرد. این اولین انیمیشنی بود که به صورت صدادار فراوری شد. میکی، ستاره آن نیز به یک چهره بی رقیب بین المللی عصر خود تبدیل شد و نام خالق خود، دیزنی را در تاریخ ماندگار کرد.

برای آشنایی با مردی که کارتون های کودکیمان را مدیون اوییم به خواندن مقاله اصلی بنشینید.

20. 6 مهر؛ روز جهانی گردشگری

سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد سالانه از سال 1980، روز 27 سپتامبر را به عنوان روز جهانی گردشگری جشن می گیرد. اساسنامه این روز در تاریخ 27 سپتامبر سال 1970 به تصویب سازمان جهانی گردشگری رسید. انتخاب و تصویب این روز نقطه عطفی در گردشگری جهانی محسوب می گردد.

با رسیدن این روز، مراسم ها و نمایشگاه های مختلفی در جهان برپا می گردد که اغلب شرکت نمایندگان آن ها شرکت های گردشگری هستند. صنعت گردشگری نه تنها راه را برای معرفی جاذبه های گردشگری هر کشور به جهان باز می نماید، تاثیر بسزایی در اقتصاد کشور و اشتغال جوامع نیز می گذارد.

21. 10 مهر؛ زادروز مهندس آمریکایی ویلیام ادوارد بوئینگ سازنده هواپیماهای بوئینگ

ویلیام ادوارد بوئینگ در 1 اکتبر سال 1881 میلادی به جهان آمد. او صنعتگر پیشتاز آمریکایی و پایه گذار شرکت هواپیماسازی بوئینگ است. هم اینک خانواده بوئینگ به عنوان یکی از 10 خانواده برتر ثروتمند جهان شناخته می گردد. اگرچه وی تنها 18 سال در صنعت هوانوردی حضور داشت، اما به جرات می توان گفت کمتر کسی به میزان او در صنعت هوایی نقش آفرینی نموده است.

22. 15 مهر؛ مشخص رنگ پرچم کشور ایران

رنگ های پرچم ایران، اولین بار در 15 مهر سال 1286 شمسی مشخص شدند. ظهور پرچم در ایران به قیام کاوه آهنگر علیه ظلم و ستم ضحاک باز می گردد. کاوه آهنگر به منظور برانگیختن احساسات مردمی علیه ضحاک، پیش بند چرمی خود را بر سر چوبی کرد و آن را بالا گرفت تا مردم گرد او جمع شدند. رنگ و طرح پرچم ایران در طول تاریخ همیشه در حال تغییر بوده است. برای آشنایی با تاریخچه پرچم ایران به مقاله اصلی بروید یا مقاله های زیر را مطالعه کنید:

  • رنگ پرچم کشورها به چه معناست؟
  • پرچم ایران؛ از شروع تا به امروز

23. 16 مهر؛ مهر روز، جشن مهرگان

مهرگان یا جشن مهر یکی از بزرگترین جشن های ایران است که در مهرروز از برج مهر برگزار می گردد. مهرگان پس از نوروز بزرگترین جشن ایرانیان باستان بوده است. این جشن در روزهای شروعین فصل پاییز برگزار می گردد. زرتشتیان ایران و خارج از ایران آن را در دهم مهر یا نزدیک ترین زمان به دهم مهر یا پیش از آن برگزار می نمایند. این جشن در مهرروز شروع می گردد و شش روز به درازا می انجامد و در روز رام روز به انتها می رسد. نخستین روز جشن، مهرگان عامه (همگانی) و واپسین روز جشن، مهرگان خاصه (ویژه) نامیده می گردد.

برای آشنایی بیشتر با این روز مقاله اصلی را مطالعه کنید.

24. 30 مهر؛ گشایش پارک لاله تهران

پارک لاله که در 30 مهر سال 1345 بنیان شد از بزرگترین پارک های تهران در آن موقع بود. پارک لاله تا پیش از انقلاب 1357 ایران، پارک فرح نام داشت و پیش از آن یک منطقه نظامی بود که برای سوارکاری و رژه مورد استفاده ارتش قرار داشت و باغ جلالیه نامیده می شد.

  • پارک لاله کجاست؟

25. 7 آبان؛ روز کوروش بزرگ، موسس سلسله هخامنشی

روز 7 آبان که در آن روز کوروش وارد بابل شده و منشور کوروش صادر شده است، به پیشنهاد سازمان بین المللی نجات پاسارگاد، روز کوروش کبیر انتخاب و نامگذاری شده است. روز کوروش به مناسبت انتها تصرف امپراتوری بابل به دست سپاه هخامنشیان و انتها دوران ستمگری در جهان باستان انتخاب شده است. این روز را باید یکی از روزهای ارزشمند تاریخی ایران و جهان دانست، چراکه مختص یکی از اشخاص تاثیرگذار در تاریخ جهان است.

26. 15 آبان؛ جشن میانه پاییز

پانزدهم آبان در گاه شماری ایرانی میانه فصل پاییز هنگام برگزاری جشنی به نام پاییزانه یا جشن میانه پاییز است که در گاه شمار ایرانیان به معنای شروع سرما بوده است و زمان برگزاری آن در زندگی کشاورزی و دامپروری هنگامی است که گله های گوسفند از چراگاه های تابستانی به محل زمستانی خود باز می گردند.

27. 21 آبان؛ تولد نیما یوشیج پدر شعر نو ایران

علی اسفندیاری معروف به نیما یوشیج در بیست ویکم آبان ماه سال 1276 در یکی از منطقه ها کوه البرز در منطقه ای به نام یوش، از توابع نور مازندران، دیده به جهان گگردد. اگرچه سراسر عمرش در سایه مرگ مدام و سختی سپری شد، اما توانست معیارهای هزارساله شعر فارسی را که تغییرناپذیر و مقدس و ابدی تصور می شد، با شعرها و رای های محکم و مستدلش، تحول بخشد.

برای آشنایی با زندگی این شاعر معاصر مقاله اصلی را مطالعه کنید.

28. 9 آذر؛ آذر روز، جشن آذرگان

در نهمین روز از آذرماه در گاه شمار زرتشتی که نام روز و ماه یکی می گردد یعنی روز آذر در ماه آذر، جشن آذرگان برگزار می گردد که در گاه شمار خورشیدی برابر است با سوم آذرماه خورشیدی. جشن آذرگان جشنی دیگر از جشن­ های آتش است در گرامی داشت آذر ایزد که ویژه همه آتش ­هاست و از احترام ویژه ­ای نسبت به سایر آخشیج ­ها (عناصر) برخوردار است.

برای آشنایی با آیین های این جشن باستانی به مقاله اصلی بروید.

29. 25 آذر؛ روز جهانی چای

روز بین المللی چای در تاریخ 15 دسامبر سال 2005 میلادی برای اولین بار در دهلی نو پدیدار شد. سال بعد در کشور سریلانکا و اینک با برگزاری مراسمی در این روز در کشورهای چای خیزی چون بنگلادش، اندونزی، نپال، کنیا و.. می رود تا سابقه جهانی پیدا کند.

برای آشنایی با تاریخچه این گیاه ارزشمند در جهان و ایران و بعلاوه افسانه هایی که در خصوص چای وجود دارد به مقاله اصلی مراجعه کنید.

30. 27 آذر؛ نخستین پرواز بشر با هواپیما

17 دسامبر سال 1903 میلادی در صحرای کیتی هاک استان کارولینای شمالی آمریکا برادران رایت (ارویل و ویلبر رایت) هواپیمایی را که در کارگاه دوچرخه سازیشان بر پایه استفاده از مقاومت هوا ساخته بودند به پرواز درآوردند که به عنوان نخستین پرواز بشر با هواپیما ثبت شده است.

پیشاپیش یلدا مبارک

منبع: کجارو

به "بهترین مقالات روزشمار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین مقالات روزشمار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید