بهترین روش برای راه اندازی الکتروموتور

به گزارش وبلاگ تجارت، اینورتر وسیله ای است برای حفاظت کامل موتور- اینورتر وسیله ای است برای راه اندازی از صفرتا صد موتور و نیز از صد تا صفر موتور اینورتر وسیله ای برای کنترل دور موتور- نکته فوق العاده مهم اینکه سریع ترین راه، مطمئن ترین راه و بهترین راه برای راه اندازی الکتروموتورها استفاده از درایو های ac یا اینورتر است.

بهترین روش برای راه اندازی الکتروموتور

به گزارش وبلاگ تجارت، بنابراعلام کالا صنعتی، نکته بسیار مهم دیگر اینکه در سراسر دنیا اختلاف بسیار زیادی بر سر بهینه نمودن راه اندازی الکتروموتورها وجود دارد.

جالب تر این که بیشترین میزان مصرف برق در دنیا توسط الکتروموتور هاست و از آنجایی که بهترین روش راه اندازی موتورها توسط اینورتر است، لذا یکی از عظیم ترین تجارت های پرسود در دنیا تجارت درایوهای ac یا اینورتر است.

نام های اینورتر

اینورتر در صنعت و بازار اسامی مختلفی دارد که به چند نمونه از این نام ها اشاره می گردد:

VSD ها یا variable speed drive یا درایو های سرعت متغیر.

VFD ها یا variable frequency drive یا همان درایوهای سرعت متغیر.

VVVF ها 3VF ها variable voltage variable frequency یا درایو های ولتاژ متغیر و فرکانس متغیر. 4

FC ها یا frequency control یا فرکانس کنترل.

اینورتر یا درایو های ac در صنفهای مختلف با نام های گوناگون فراخوانی می شوند. به عنوان مثال در صنعت نفت و صنایع مربوط به آن اینورتر را با نام FC صدا می زنند.

در سیستم های آسانسور به اینورتر 3VF گفته می گردد و بر همین اساس در سخت افزار الکترونیک آسانسور برد الکترونیکی به نام 3VF وجود دارد که دقیقا همان کار اینورتر را انجام می دهد.

مزایای استفاده از اینورتر ها چیست؟

1-مهم ترین کارایی اینورتر، تنظیم سرعت موتور (کنترل دور) است.

2- تغییر جهت دور موتور بدون احتیاج به کنتاکتور

3- روشن و خاموش نمودن موتور بدون احتیاج به قطع و وصل برق اصلی

4- راه اندازی نرم موتور بدون هیچ گونه ضربه به قسمت های مکانیکی مثل کوپلینگ ها، گیربکس ها، تسمه ها و زنجیرها که باعث افزایش طول عمر مفید موتور خواهد شد.

5- حفاظت موتور در مقابل افزایش ولتاژ و جلوگیری از آسیب موتور

6- حفاظت موتور در برابر اضافه بار که در این صورت در صورت افزایش بار موتور از حد معمول، پیام اضافه بار نمایش داده خواهد شد.

7- جلوگیری از گرم شدن و درنهایت سوختن الکتروموتور در کاربردهای روشن و خاموش کردن موتور به صورت چپ گرد و راست گرد به صورت مداوم

8-کنترل و کاهش جریان ورودی موتور در هنگام آغاز به کار موتور

9- امکان راه اندازی موتورهای 3 فاز تا توان 7.5 اسب با برق خانگی و تک فاز

10- قابلیت داشتن دورهای مختلف به صورت حافظه ای

در زیر بعضی برندهای معروف که در سایت کالا صنعتی به فروش می رسد نمایش داده شده است. برای دریافت مشاوره رایگان حتماً با ما در تماس باشید.

اینورتر تکو

اینورتر LS

اینورتر سانترنو

اینورتر پنتاکس

درایو ABB

اینورترها در صنایع بسیار زیادی مورداستفاده قرار می گیرند که از جمله مهم ترین آن ها می توان به:

- صنایع نساجی که برای فراوری نخ، فراوری POY، کشش، دستگاه های WINDER، همزن های پنبه، کاردینگ و...

- صنایع آب و فاضلاب برای راه اندازی انواع پمپ های شناور، بوستر پمپ های خانگی و آتش نشانی، پمپ چاه های کشاورزی و...

- صنایع آشپزخانه جهت دستگاه کباب پز، فرهای پخت پیتزا، چرخ گوشت ها و الکترودهای صنعتی

- صنایع سیم و کابل برای دستگاه های WINDER، جمع کن ها، خم کن ها، دستگاه های توری سازی، نوار نقاله، کوره های ذوب و...

باید توجه داشت که سربندی موتور در اینورترهای ورودی تک فاز با 3 فاز متفاوت است و بسته به پلاک موتور سربندی موتور در اینورترهای ورودی تک فاز به صورت مثلث و در اینورترهای ورودی 3 فاز به صورت ستاره است.

اینورتر یا درایو دستگاهی است که از طریق آن می توان راه اندازی الکتروموتور را کنترل نمود. در حقیقت از اینورترها برای کنترل دور الکتروموتور استفاده می گردد.

با توجه به استفاده زیاد الکتروموتور در صنعت، امروزه استفاده از اینورترها بسیار افزایش داشته است و بسیاری از صنعتگران تصورات اشتباهی از کار با اینورتر و انتخاب آن دارند.

چند نمونه از معایب اینورتر

-قیمت خرید و هزینه بالای اینورتر در کشور

-ایجاد هارمونیک در شبکه برق به جهت سوئیچ قطعات

-خروجی اینورتر سینوسی کامل نیست واز نوع PWM است که باعث ایجاد تلفات در موتور می ­گردد.

راه اندازی الکتروموتور با اینورتر

قبل از اینکه در خصوص راه اندازی الکتروموتور با اینورتر مطالبی را ارائه دهیم، احتیاج است که به طورکلی با اینورتر آشنا شوید. اساساً اینورتر ابزاری است که با آن می توان دور الکتروموتور را تغییر داد و از آن حفاظت کرد. از اینورتر برای راه اندازی از صفرتا 100 الکتروموتور می توان استفاده کرد.

به عبارتی بهترین ابزار برای کنترل دور الکتروموتور اینورتر است که در سایز و توان های مختلف در بازار موجود است. مطمئن ترین راه، بهترین راه و سریع ترین راه برای کنترل دور الکتروموتورها استفاده از درایو یا همان اینورتر است.

بیشترین مصرف برق در دنیا برای استفاده از الکتروموتورها است و همه شرکت های عظیم دنیا بر سر بهینه کردن مصرف انرژی در الکتروموتور باهم رقابت می نمایند. از آنجایی که اینورتر بهترین ابزار برای کنترل الکتروموتور هاست، تجارت درایو در دنیا یک تجارت میلیارد دلاری به شمار می رود.

اینورتر در دنیا به نام های مختلفی شناخته می گردد. به عنوان مثال کلماتی همچون اینورتر، درایو، VFD یا همان Variable Frequency Drive یا VSD که همان Variable Speed Drive است.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "بهترین روش برای راه اندازی الکتروموتور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین روش برای راه اندازی الکتروموتور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید