ایرانیان در معدن، گاز، پتروشیمی و بهداشت بولیوی سرمایه گذاری نمایند

به گزارش وبلاگ تجارت، سفیر بولیوی در تهران با رئیس اتاق ایران ملاقات کرد. او در این نشست ضمن تاکید بر احتیاج این کشور به توانمندی های پزشکی و دارویی ایران به ویژه در حوزه سرطان، خواهان سرمایه گذاری ایرانیان در پروژه های معدنی، گاز و پتروشیمی این کشور شد.

ایرانیان در معدن، گاز، پتروشیمی و بهداشت بولیوی سرمایه گذاری نمایند

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در این ملاقات به اصلاحات اخیر بولیوی در صحنه مالی طی سال های گذشته اشاره و توضیح داد: دولت این کشور در صنایع نفتی و کشاورزی اصلاحاتی را دنبال نموده که نتایج قابل توجهی داشته است.

شافعی اظهار کرد: با توجه به اینکه بولیوی از منابع گاز سرشاری برخوردار است از این بابت همیشه مورد توجه کشورهای همجوار خود در منطقه آمریکای لاتین بوده است.

او به توافق میان ایران، ونزوئلا و بولیوی در حوزه صنایع نفت و گاز اشاره نمود که در مرحله اجرا شرایط مناسبی ندارد.

رئیس اتاق ایران از ظرفیت های خوب بولیوی از نظر ذاخیر مواد معدنی سخن گفت و با اشاره به توانمندی های ایران در صنایع معد نی این بخش زمینه خوبی برای همکاری بین دو کشور دانست.

به اعتقاد شافعی، فراوریات محصولات کشاورزی ایران و بولیوی نیز مکمل یکدیگر هستند، بنابراین در این بخش نیز می توان پروژه های مشترکی را تعریف کرد.

او بعلاوه 90 درصد صنایع بولیوی را جزو صنایع کوچک و میانه معرفی کرد و همکاری در توسعه این بخش از صنایع را برای دو کشور موثر خواند.

شافعی سرمایه گذاری شرکت های ایرانی در بولیوی به ویژه در حوزه بهداشت و درمان را مورد تاکید قرار داد و گفت: سال ها قبل دو کشور همکاری های خوبی را با هم شروع کردند و حتی سرمایه گذاران ایرانی توانستند درمانگاهی هم در این کشور تاسیس نمایند؛ اما متاسفانه این همکاری ها به تدریج کم رنگ شد.

رئیس مجلس بخش خصوصی ایران روابط سیاسی حاکم بر دو کشور را مطلوب ارزیابی کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه دو کشور از نظر سیاسی با هم روابط خوبی دارند باید سعی کنیم سطح مناسبات مالی و تجاری بین خود را نیز متناسب با آن بهبود ببخشیم.

زمینه سرمایه گذاری ایرانیان در پروژه های معدنی، گاز و پتروشیمی بولیوی مهیاست

رومینا گوادالوپه پرز راموس، سفیر بولیوی در تهران در تایید آنچه مطرح شد به تفاهماتی که در گذشته بین دو کشور اجرا شده بود اشاره و توضیح داد: مهم ترین زمینه همکاری بین ایران و بولیوی مربوط به یکی از مواد معدنی به نام لتیوم می گردد که ذخایر بسیار زیادی از این ماده در بولیوی وجود دارد.

او بعلاوه به استراتژی دولت بولیوی در راستای تبدیل شدن به هاب انرژی در منطقه اشاره نمود و اضافه نمود: دولت به بخش های گاز و معدن و فراوری مواد پتروشیمی ورود نموده و در حال تعریف پروژه های بزرگ در این حوزه است. سرمایه گذاران ایرانی می توانند در این حوزه مشارکت نمایند. شاید صنایع کوچک و میانه بخش بزرگی از اقصادی این کشور را در برگرفته باشد؛ اما برنامه این است که صنایع بزرگ را ایجاد و تقویت کنیم.

سفیر بولیوی در تهران به تغییرات دولت این کشور در سال 2019 اشاره و تاکید نمود: با توجه به تحولاتی که رخ داد، سعی شد مجدد روابط و توافقات قبلی که با طرف های ایرانی داشتیم را احیا کنیم. در فاصله این تغییر وزرا هم تغییر کردند و بنابراین پیگیری تفاهم های قبلی سخت شد.

رومینا گوادالوپه پرز راموس، همکاری بین دو کشور در حوزه دارو و درمان به ویژه بخش سرطان را خواهان شد و توضیح داد: تحقیقاتی درباره فرایند افزایش این بیماری در بولیوی اجرا شده و با توجه به تجربه ایران در این حوزه روی همکاری این کشور حساب نموده ایم.

او به توانمندی بولیوی در صادرات گوشت به ایران نیز اشاره نمود و ادامه داد: برای صادرات گوشت زیرساخت مهمی ضروری است مانند استاندارد حلال که در حال حاضر در بولیوی نیست. بنابراین باید کشتارگاهی با سرمایه گذاری از سوی تجار و فعالان مالی ایرانی تاسیس گردد و برای اجرای این پروژه زیرساخت ها را مهیا کرد. می دانیم که ایران بخشی از احتیاج خود به گوشت را به وسیله برزیل تامین می نماید. در این بین می توان قسمتی از کار را با بولیوی انجام داد.

سفیر بولیوی در تهران برقراری نشست های مجازی بین فعالان مالی و مقامات دولتی دو کشور را در شرایط همه گیی کرونا، لازم دانست و خواهان برنامه ریزی هایی در این باره شد.

در ادامه شافعی به امکان همکاری دو کشور در حوزه خدمات فنی مهندسی و تهیه تجهیزات و ماشین الات به ویژه در حوزه صنایع غذایی که از توانمندی های ایران به شمار می آید اشاره نمود.

او ضمن تاکید بر آمادگی ایران برای همکاری با این کشور در حوزه پزشکی درباره استاندارد حلال که به وسیله ایکریک انجام می گردد، زمینه را برای همکاری ها مساعد خواند و تنها مانع در برابر توسعه مناسبات تجاری را فقر اطلاعاتی موجود بین فعالان مالی دو کشور دانست که می توان این مسئله را به یاری فضای مجازی و برگزاری نشست های آنلاین رفع کرد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "ایرانیان در معدن، گاز، پتروشیمی و بهداشت بولیوی سرمایه گذاری نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایرانیان در معدن، گاز، پتروشیمی و بهداشت بولیوی سرمایه گذاری نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید