خبرنگاران کووید-19 در آمریکای لاتین؛ رویای واکسن محقق می شود؟

به گزارش وبلاگ تجارت، تهران - خبرنگاران - آمریکای لاتین که در یکسال اخیر از میزبان های اصلی ویروس کرونا بوده و شیوع کووید-19 در این منطقه سیر صعودی دارد، حالا شینده شدن زمزمه هایی از احتمال آغاز واکسیناسیون شاید دلگرم کننده ترین خبر روزهای اخیر برای مردم آسیب پذیر این منطقه باشد.

خبرنگاران کووید-19 در آمریکای لاتین؛ رویای واکسن محقق می شود؟

به گزارش روز چهارشنبه وبلاگ تجارت، شمار مبتلایان جهانی بیماری کووید-19 در حالی از مرز 60 میلیون و 108 هزار نفر فراتر رفته است که منطقه آسیب پذیر آمریکای لاتین، بیش از 12 میلیون و 614 هزار مورد ابتلا به این ویروس را به خود اختصاص داده است.

براساس تارنمای آماری وردو میترز که به صورت لحظه ای شمار موارد ابتلا و فوتی در جهان را به روز رسانی می کند، برزیل، آرژانتین، کلمبیا، مکزیک و پرو به ترتیب با ثبت بیش از شش میلیون و 121 هزار، یک میلیون و 381 هزار، یک میلیون و 262 هزار، یک میلیون و 60 هزار و 952 هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا در جایگاه سومین، نهمین، دهمین، یازدهمین و سیزدهمین کشورهای درگیر در فهرست جهانی قرار دارند.

همچنین شمار جانباختگان ویروس کرونا در این منطقه به بیش از 438 هزار نفر رسیده است. برزیل تا این لحظه با ثبت 170 هزار و 179 مورد فوت از لحاظ شمار جانباختگان در صدر کشورهای آمریکای لاتین واقع شده است.

اگرچه شیوع بی امان ویروس کرونا همه کشورهای جهان را با چالش های جدی روبرو کرده است اما مشاهده پیامدهای گسترده ناشی از فرایند صعودی شمار مبتلایان و جانباختگان در منطقه آمریکای لاتین که از نقاط ضعف ساختارهای اقتصادی، اجتماعی، نظام بهداشتی و درمانی ضعیف و شهرهای پر ازدحام رنج می برد به مراتب محسوس تر است.

همزمان با افزایش بی وقفه آمار ابتلا و پیامدهای منفی گسترش این ویروس منحوس در آمریکای لاتین، پس از انتشار خبرها از خرید و انجام آزمایش واکسن های کووید-19 بر جمعیت های داوطلب، اکنون اطلاع رسانی ها از شروع احتاقتصادی واکسیناسیون کرونا در سطح ملی در برخی کشورهای این منطقه به گوش می رسد.

مکزیک روز سه شنبه با ثبت 10 هزار و 794 مورد جدید ابتلا به کووید-19 رکورد تازه ای در شمار مبتلایان زد. خوسه لوئیس آلومیا، مدیر مرکز اپیدمیولوژی مکزیک نیز بیان نمود شمار جانباختگان ویروس کرونا در کمتر از یک هفته از مرز 100 هزار مورد عبور کرد. به این ترتیب مکزیک بعد از برزیل تا کنون با ثبت 102 هزار و 739 مورد فوت، به لحاظ شمار جانباختگان در جایگاه دومین کشور آمریکای لاتین واقع شده است.

به نوشته نشریه ال پائیس، مرکز کنترل اپیدمی امپریال کالج لندن بیان نمود برزیل در هفته جاری به بالاترین میزان انتقال بیماری همه گیر از ماه می (اردیبهشت- خرداد) رسیده است. طبق داده های این موسسه میزان سرایت به عدد 1.30 رسیده است؛ به این ترتیب هر گروه 100 نفره مبتلا قابلیت انتقال بیماری به 130 نفر را دارند که این میزان از 24 می (چهارم خرداد) تا کنون بی سابقه بوده است.

در حالی که فرایند صعودی شمار مبتلایان افتخار ثبت نام برزیل در صدر مناطق درگیر بیماری همه گیر در آمریکای لاتین را نصیب این کشور کرده است اما مقامات ایالت ریودوژانیرو، دومین منطقه آسیب دیده برزیل، تمدید محدودیت ها و اعمال قرنطینه جدید در این شهر را منتفی بیان نمودند. بیمارستان های مملو از بیمار و پر شدن ظرفیت بخش مراقبت های ویژه از بحران بهداشتی گسترده در برزیل خبر می دهد.

مارسلو ابرارد وزیر امور خارجه مکزیک از تلاش دولت برای شروع برنامه واکسیناسیون نمونه شرکت تولیدی فایزر از ماه دسامبر (آذر) خبر داد. مانوئل لوپز اوبرادور رئیس جمهوری مکزیک نیز بیان نمود: ما از منابع خرید واکسن برخورداریم. واکسن رایگان خواهد بود.

گینس گونزالس گارسیا وزیر بهداشت آرژانتین نیز دیروز سه شنبه در نشستی مطبوعاتی از برنامه ریزی دولت برای شروع فرایند واکسیناسیون کووید-19 در سطح ملی از نیمه نخست ماه ژانویه خبر داد.

آلبرتو فرناندز رئیس جمهوری آرژانتین نیز پیش تر گفت کشورش می تواند از ماه دسامبر امسال تا ژانویه سال آینده 25 میلیون دوز واکسن کرونای اسپوتنیک وی دریافت کند. فرناندز افزود: 10 میلیون دوز در دسامبر تحویل داده می شود و انتظار می رود 15 میلیون دوز دیگر در اوایل ژانویه تحویل داده شود.

آرژانتین با 44 میلیون نفر جمعیت، به لحاظ میزان مرگ و میر در اثر ابتلا به ویروس کرونا در زمره کشورهای با بالاترین آمار جانباختگان در جهان واقع شده است. بر اساس آخرین اطلاعات تا کنون بیش از 37 هزار بیمار مبتلا به کرونا در این کشور آمریکای لاتین جان خود را از دست داده اند.

نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا نیز پیشتر بیان نمود که واکسیناسیون عمومی واکسن های روسیه و چین بین ماه های دسامبر و ژانویه (آذر تا اسفند) شروع خواهد شد. شرایط شیوع کرونا در ونزوئلا با جمعیت 30 میلیون نفره که تحت تحریم های شدید آمریکا با مسائل فراوانی در دسترسی به غذا و دارو دست و پنجه نرم می کند، در مقایسه با سایر کشورهای آمریکای لاتین در شرایط نسبتا مطلوبتری به سر می برد. شمار مبتلایان در ونزوئلا تا کنون به بیش از 100 هزار نفر رسیده است.

نخستین محموله از واکسن روسی اسپوتنیک پنج، اوایل اکتبر (مهر ماه) به منظور آزمایش های بالینی روی دو هزار داوطلب ونزوئلایی به این کشور رسید؛ نیکلاس مادورو گرا فرزند رئیس جمهوری نیز یکی از این داوطلبین بود.

در شرایطی که جهان در تلاش است تا با بهره گیری از حداکثر امکانات موجود با بحران بی سابقه کرونا مقابله کند، کرونا در ونزوئلا به معضلی مضاعف تبدیل شده است. تحریم های آمریکا و افت شدید صادرات نفت موجب کاهش قابل توجه درآمدهای ارزی ونزوئلا شده و این موضوع در آینده و پس از اتمام ذخایر ارزی و طلای دولت می تواند خود را به شکل خشن نشان داده و دولت را در تامین مایحتاج عمومی مردم تحت فشار مضاعف قرار دهد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران کووید-19 در آمریکای لاتین؛ رویای واکسن محقق می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کووید-19 در آمریکای لاتین؛ رویای واکسن محقق می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید