ادای احترام به مشاهیر ترک

به گزارش وبلاگ تجارت، هر سرزمینی مشاهیری دارد و هر انسان بزرگی روزی از این دنیا رخت می بندد.

اگر به ادبیات، شعر و هنر علاقه مند هستید ترکیه می تواند جاذبه دیگری نیز برای شما داشته باشد. شما می توانید با اختصاص زمانی از سفرتان به آرامگاه افراد معروف و سرشناس ترکیه با این بعد از فرهنگ این کشور نیز آشنا شده و به انسان های بزرگ این سرزمین ادای احترام کنید و تا حدی باز انسان های بزرگ این سرزمین آشنا شوید. در این مطلب قصد داریم چند تن از همین افراد معروف را به شما معرفی نماییم.

ادای احترام به مشاهیر ترک

آرامگاه مصطفی بولنت اجویت

مصطفی بولنت اجویت در استانبول به جهان آمد و در کالج رابرت استانبول به تحصیل پرداخت. در دهه 50 میلادی بود که تصمیم به مهاجرت به آمریکا گرفت. همزمان با تحصیل کار هم می کرد. او پس از اتمام تحصیلاتش دوباره به ترکیه بازگشت و در آنجا به حزب جمهوریت خلق پیوست. در سال 1957 به نمایندگی مجلس کشورش انتخاب شد و پس از طی مراحل مختلف در سال 1972 نخست وزیری ترکیه شد.

او در دوران نخست وزیری دوران بسیار پر پیچ و خمی را پشت سر گذاشت و رویدادهای زیادی را تجربه نمود. او بعلاوه به عنوان شاعر، نویسنده و مترجم آثار بسیاری دارد. ترجمه های او از شعرهای تی. اس. الیوت از جمله آثار درخشان اوست. او انتها در پنجم نوامبر 2006 پس از مدتی طولانی که در حال اغما بود درگذشت.

آرامگاه حضرت یوشا جد مادری حضرت مهدی(عج) در استانبول

در شهر تاریخی استانبول تپه ای قرار گرفته است که یوشا نامیده می گردد و بعضی اعتقاد دارند که آرامگاه حضرت یوشا (ع) جد حضرت نرگس خاتون (ع) مادر بزرگوار حضرت مهدی (عج) در این مکان واقع شده است. این تپه درواقع یکی از زیارتگاه های مهم استانبول را در خود جای داده است.

در دورانی که استانبول با نام قسطنطنیه تحت حکمرانی امپراطوری مسیحی روم شرقی بود، مسیحیان به زیارت آرامگاه حضرت یوشا (ع) می آمدند و امروز این مکان یکی از زیارتگاه های مهم مسلمانان شده است.

بنا به روایتی حضرت نرگس خاتون (ع) مادر گرامی حضرت مهدی (عج) جد گرامی اش حضرت یوشا (ع) را در خواب می بیند. حضرت یوشا (ع) در خواب با اشاره به حضرت امام حسن عسگری (ع) پدر گرامی حضرت مهدی (عج) به نرگس خاتون (ع) می گوید تو با وی ازدواج می کنی و خوشا به حال تو.

آرامگاه حضرت یوشا (ع) که در منطقه بی کوز در حاشیه تنگه بسفر واقع شده کمی از لحاظ ساختار با سایر آرامگاه های استانبول فرق دارد و می گویند فردی که به نام یوشا در این مکان دفن شده، پیامبر بوده است. مردم مسلمان استانبول در روزهای پایانی هفته این راه دور را طی می نمایند و به زیارت این مکان می آیند.

نکته جالب توجه این آرامگاه، طول 17 متری آن است که کنجکاوی زیارت نمایندگان را بر می انگیزد. در این مورد سه روایت مختلف وجود دارد که یکی از آنها می گوید به علت اینکه حضرت یوشا (ع) پیامبر بوده، برای احترام به وی طول مزار را این گونه بنا نموده اند. روایت دیگر می گوید به علت اینکه محل دفن وی به صورتی معنوی کشف شده و دقیقا معین و معلوم نیست، طول مزار این گونه حساب شده است و روایت آخر اینکه بر اساس باوری خیلی قدیمی در ارتفاعات این منطقه، دیوها زندگی می نموده اند و آنان به حضرت یوشا (ع) ایمان آورده اند. کما اینکه نام دیگر تپه یوشا در گذشته تپه دیوها بوده است.

زیارت نمایندگان آرامگاه حضرت یوشا (ع) از احساس آرامشی که در این فضا به دست می آورند و بعلاوه قبولی دعاهایشان به وسیله خداوند به واسطه حضرت یوشا (ع) می گویند.

آرامگاه هالیکارناسوس

معبد شاه ماسولوس یعنی هالیکارناسوس معروف به معبد ماسولو، به وسیله ساتراپ (یکی از حاکمان محلی پادشاه ایران) و همسرش ساخته شده است. این بنا از نظر یونانیان باستان یکی از عجایب هفتگانه جهان می باشد. معبد، ساختمانی مستطیل شکل دارد و ارتفاعش به حدود 40 متر می رسد. این معبد روی تپه ای مشرف به شهر ساخته شده که خیاط بزرگی دور تا دور آن را احاطه نموده است. مجسمه ها و آثار کشف شده در این معبد که بر اثر جنگ های مختلف و زمین لرزه دچار آسیب شده اند هم اکنون در موزه بریتانیا نگهداری می شوند.

منبع: الی گشت

به "ادای احترام به مشاهیر ترک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادای احترام به مشاهیر ترک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید