افشای یاری چهارهزار پوندی لرد بایرون برای ساخت یونان مدرن

به گزارش وبلاگ تجارت به نقل از گاردین - مرگ بایرون در سال 1824 در مِسولونگی، شهر مالاریازده یونان، جایی که او شورشیان یونانی را علیه حکومت عثمانی رهبری کرد، جامعه انگلیسی زبان را در بهت فرو برد.

افشای یاری چهارهزار پوندی لرد بایرون برای ساخت یونان مدرن

مردی که دیوانه، بد و خطرناک شناخته می شد، از چهره های سرشناس زمان خود که به یک اندازه مورد عشق و نفرت بود، تنها 100 روز را در سرزمینی گذراند که به بانگ بلند، قهرمان آزادی اش شد.

دولت موقت این کشور ساعاتی پس از انتشار خبر مرگ لرد بایرون اظهار داشت: بدون شک تمام یونان از مرگ این مرد پرآوازه متاسف است؛ اما بیش از همه مسولونگی سوگوار است؛ جایی که سخاوت او آشکارا به نمایش گذاشته شده است.

در حالی که یونان دویستمین سالگرد جنگ استقلال خود را جشن می گیرد، چک کشف شده در بایگانی دولتی این کشور پرده از سخاوت افسانه ای این شاعر برمی دارد و تعهد فراموش ناشدنی او به ایجاد یونان را اثبات می نماید.

در این چک بایرون قید نموده که چهارهزار پوند -تقریبا معادل 332هزار پوند امروز- به جیووانی اورلاندو، نماینده دولت موقت پرداخت گردد که با نگرانی از فرایند جنگ از همتای انگلیسی اش درخواست بودجه نموده بود.

این پول برای تامین نیازهای اضطراری، به ویژه تامین اقتصادی یک ناوگان برای دفاع از مسولونگی در محاصره آلبانیایی ها بود. هر دو طرف توافق کردند که وام بسیار عظیم تری که قرار بود از لندن دریافت گردد، بازپرداخت خواهد شد.

دکتر کریستین کنیون جونز که بسیاری از نسخه های خطی این شاعر را در زمینه همکاری با یک مطالعه جدید در خصوص پرتره های بایرون مطالعه نموده می گوید: بایرون به خاطر شهرتش بسیار مورد جعل نهاده شد؛ اما به نظر می رسد که این امضا حقیقی باشد. دست نوشته های بایرون مثل شخصیت او سریع و آزاد بود. درنتیجه تضاد بین دست نوشته دقیق کارمند و امضای سریع بایرون پای آن کاملا مشهود است. او گفت اینکه این سند این همه سال در بایگانی مورد توجه قرار نگرفت، بسیار عجیب است.

بایرون در کِفالونیا، بخشی از جزایر ایونی که توسط انگلیس اداره می شد با وام موافقت کرد؛ جایی که این شاعر و گروه همسفرانش در راه یونان در آن توقف نموده بودند. این چک که به صورت دلار نقره ای اسپانیایی گرفته شده بود متعاقبا در مالت نقد و سپس برای تامین بودجه کشتی های جنگی استفاده شد.

پیِترو گامبا، کُنت ایتالیایی که در این سفر همراه بایرون و شاهد مبادله در کفالونیا در نوامبر 1823 بود، نوشت: این تقاضا از طرف نهاد قانون گذار صورت گرفت.

این شاعر خیلی زود سرنوشت خود را با سرنوشت الکساندروس ماوروکورداتوس، سیاستمدار جهان دیده که اولین رهبر یونان مستقل در 1822 بود، پیوند زد.

از همان ابتدا بایرون از شهرت خود برای بین المللی کردن مبارزه یونانیان برای استقلال استفاده کرد و تبدیل به منبع الهام جنبش روشنفکری فیلهلن (یونان دوستی) در اروپا -درون و بیرون میدان جنگ- شد. نقش او به عنوان عامل مدرن ساز و پذیرنده ارزش های روشنگری در مشخص فرایند قیامی که در غیر این صورت گرفتار دسیسه های جناحی و بروز جنگ داخلی می شد، مشخص کننده بود.

رودریک بیتون، استاد برجسته مطالعات یونان مدرن در کالج کینگ لندن می گوید: بایرون به تبدیل انقلاب به آنچه پایان شد یاری کرد و چیزی را ساخت که در آن موقع یک کشور مدرن و پیشرو بود. یونان از دیگر نمونه های سایر بخش های امپراطوری عثمانی که اسماً مستقل شده بودند، پیروی نکرد؛ اما توسط جنگ سالاران محلی اداره می شد.

اما تمایل بایرون به سهیم شدن در فرایند استقلال یونان با چنان بخش عظیمی از ثروت شخصی اش نیز اثری فوری داشت که بیتون معتقد است به تغییر فرایند وقایع یاری نموده است. او می گوید: هیچ مورخ جنگی به این واقعیت توجه ننموده اما سربازان آلبانیایی عثمانی که در حال محاصره مسولونگی بودند، با شنیدن خبر یاری اقتصادی بایرون ناگهان ناپدید شدند.

مرگ این شاعر در اوایل انقلاب او را به طور ناگسستنی با یونان پیوند داده است. او در سرزمین غریب و در میان غریبه ها از جهان رفت؛ اما بیش از هرجایی دوست داشته شد و صادقانه تر برایش گریستند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "افشای یاری چهارهزار پوندی لرد بایرون برای ساخت یونان مدرن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افشای یاری چهارهزار پوندی لرد بایرون برای ساخت یونان مدرن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید