نکات عجیب درباره حیوانات زهردار

به گزارش وبلاگ تجارت، تهران (پانا) - سم یک قورباغه کوچک می تواند برای 10 فرد بالغ کشنده باشد، ولی مساله قابل تامل این است که این حیوانات از بدو تولد سمی نیستند.

نکات عجیب درباره حیوانات زهردار

به گزارش تابناک، چرا زهر حیوانات برای خود آنها بی ضرر است؟ آیا تا به حال از خود پرسیده اید چرا حیوانات سمی به وسیله زهر خود کشته نمی شوند؟ باید گفت که سم این قبیل از حیوانات در بدن انها خنثی می گردد.

در ابتدا سراغ سمی ترین حیوان در دنیا یعنی قورباغه سمی می رویم. این حیوان بسیار کوچک است و از رنگهای جذابی تشکیل شده است و در جنگلهای بارانی آمریکای مرکزی و جنوبی زندگی می نماید.

سم یک قورباغه کوچک می تواند برای ده فرد بالغ کشنده باشد، ولی مساله قابل تامل این است که این حیوانات از بدو تولد سمی نیستند، بلکه مواد شیمیایی و سمی خود را از خوردن حشرات دیگر به دست می آورند، ولی با وجود این، چرا این سموم برای خود آنها ضرری ندارد؟!

ویال عبدالرحمن علی، محقق مرکز پژوهش های قلب وعروق دانشگاه کالیفرنیا می گوید: قدرت این حیوانات در برطرف ضررهای سموم خود تا مدت ها دانشمندان را متحیر نموده بود.

محققان قورباغه های سمی در جنس phylloates که سم بسیار قوی به نام batrachotoxin دارند که می تواند یون های سدیم در داخل و خارج سلولها را از کار بیندازد و یکی از وظایف مهم فیزیولوژیکی بدن است، چون مغز سیگنال های الکتریکی را به بدن و این پیغام ها هم اطلاعاتی را به بخش هایی از بدن منتقل می نمایند.

این سیگنال های الکتریکی به وسیله یون هایی با بار مثبت مثل سدیم منتقل می شوند و به سمت سلولهای بی تحرک می فرایند.

یونها داخل و خارج سلول ها به وسیله درگاه ها پروتئینی به نام کانال یونی فعالیت می نمایند، ولی زمانی که این کانال های یونی غیبرطرفال می شوند، سیگنال های الکتریکی نمی توانند به وسیله بدن منتقل شوند.

ماده batrachotoxin باعث بازماندن کانال های یونی شده و همین امر موجب می گردد، حرارتی از یون هایی با بار مثبت به سمت سلولها برود واگر کانال ها بسته نشوند، دستگاه کامل قدرت خود را برای انتقال پیغام های الکتریکی از دست می دهد.

عبدالرحمن می گوید برای فعالیت مغز و قلب و عضلات احتیاج به باز و بسته شدن این درگاه ها داریم و اگر کانال ها باز بمانند هیچ فعالیت قلبی و عضلانی و مغزی به وجود نمی آید. در حقیقت اگر یکی از این قورباغه ها را بخورید، حتم کشته خواهید شد. ولی سم این حیوانات چگونه بر بدن آنها تاثیری ندارد؟

جهش ژنتیکی

شایع ترین روش جهش ژنتیکی است که شکل پروتئین مورد بحث را تغییر میدهد. برای مثال قورباغه ای با سم خاصی وجود دارد که پروتئین مورد حمله اش با ماده شیمیایی استیل کولین همخوانی دارد .جهش ژنتیکی و مطالعات 2017 نشان داد که این شکل از مواد گیرنده ها را تغییر داده تا جایی که در برابر سمها مقاوم شده اند.

سم زدایی

روش دیگری که حیوانات وحشی در برابر حیوانات سمی به کار می گیرند، خروج کامل سم از بدن است. به این صورت که سم را به وسیله انتقال به حیواناتی که می خورند، از بین می برند.

عایق کاری

حیوانات سمی روش عایق و یا مکش سم را به کار می گیرند تا آسیبی به خودشان وارد نگردد. کانال یون های سدیم را به وسیله سم خود حیوان در آزمایشگاه آزمایش کردند و متوجه شدند در برابر سم مقاوم نیستند. عبدالرحمن گفت در اصل این حیوانات باید بمیرند، برای همین راه حل عایق را به وسیله اسفنج پروتئینی به کار می گیرند. قورباغه ها نوعی پروتئین دارند که میتوانند این سم را بمکند تا به کانال ها نرسد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "نکات عجیب درباره حیوانات زهردار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات عجیب درباره حیوانات زهردار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید