راهنمای کامل فیشیال خانگی برای مراقبت از پوست صورت

به گزارش وبلاگ تجارت، فیشیال یک شیوه مدرن درمان پوستی است که منفذهای پوست را پاکسازی می نماید و سلول های مرده پوست را از بین می برد و در نهایت ضمن جوانسازی و تغذیه پوست صورت، به آن ظاهری شاداب تر، جوان تر و سالم تر می بخشد. امروزه فیشیال در بسیاری از کلینیک ها و سالن های زیبایی انجام می گردد اما با توجه به همه گیری ویروس کرونا و خطراتی که بیرون آمدن از خانه به همراه دارد، بهتر است از مراجعه به مراکز زیبایی بپرهیزید و فیشیال را در منزل انجام دهید. برای فیشیال خانگی هم می توانید مواد طبیعی که در منزل دارید به کار ببرید و هم از انواع لوسیون ها و ماسک ها و اسکراب های باکیفیتی که در بازار ارائه می گردد بهره ببرید.

راهنمای کامل فیشیال خانگی برای مراقبت از پوست صورت

در این مطلب ابتدا به پیش نیازهای لازم برای فیشیال خانگی خواهیم پرداخت و پس از آن 6 مرحله اصلی فیشیال را بررسی خواهیم کرد. با ما در مجله وبلاگ تجارت همراه باشید.

پیش نیازهای لازم برای انجام فیشیال خانگی

برای انجام فیشیال پوست در منزل، باید مقدمات انجام این کار را به درستی فراهم کنید تا اقداماتی که روی پوستتان انجام می گردد بیشترین تأثیر را در سلامت پوست صورتتان داشته باشند. آماده سازی فضای منزل برای عمل فیشیال، بررسی پوست صورت و انتخاب مواد مورد نیاز با توجه به نوع پوست صورت از جمله اقداماتی است که موجب می گردد فیشیال بیشترین کارایی را برای پوست صورتتان داشته باشد.

1. آماده سازی فضا؛ ایجاد یک فضای آرامش بخش

پاکسازی و عمل فیشیال تنها به مراقبت از صورت خلاصه نمی گردد بلکه آرامش کامل بدن در زمان عمل فیشیال سبب می گردد درخشش متفاوتی را در چهره تان ایجاد کنید. دربعضی سالن های زیبایی و اسپاها پیش از شروع مراحل فیشیال قداماتی برای سم زدایی بدن و افزایش آرامش افراد انجام می گردد.

بنابراین یک فضای آرامش بخش برای خودتان محیا کنید. به اسم مثال می توانید قبل از انجام فیشیال خانگی، برای سم زدایی بدنتان کمی چای سبز بنوشید و پاهایتان را برای دقایقی در محلول آب و نمک دریایی قرار دهید. چند شمع معطر روشن کنید، تمام دستگاه های الکترونیکی خود را در حالت بی صدا قرار دهید و با پخش یک موزیک ملایم در حالت آرامش کامل قرار بگیرید.

2. بررسی پوست صورت

پوست صورت تان را به دقت مورد بررسی قرار دهید و آن دسته از مسائل پوستی که می خواهید بر طرف گردد را شناسایی کنید. آکنه، جوش های سرسیاه، منافذ باز، لک های پوستی، التهابات پوستی و چین و چروک پوست صورت و… از جمله مسائل پوستی هستند که با انجام منظم فیشیال برطرف می شوند و یا از شدت آن ها کاسته خواهد شد.

3. شناسایی نوع پوست و انتخاب محصولات و مواد مورد نیاز جهت انجام فیشیال

بسته به نوع پوست، پوست صورت به محصولات آرایشی و مراقبت از پوست و حتی مواد طبیعی واکنش های متفاوتی نشان می دهد. نحوه واکنش پوست به مواد مختلف ممکن است براساس شرایط آب و هوایی و فصول مختلف تغییر کند.

چنانچه از محصولات نامناسبی برای مراقبت از پوست تان بهره ببرید ممکن است ممکن دچار حساسیت های پوستی، لک، آکنه، پوسته ریزی، تاول و… شوید. حتی اگر این عوارض بر روی پوست صورت تان ایجاد نگردد ممکن است با استفاده از مواد نامناسب، نتیجه دل خواهتان را نگیرید و پوست تان شادابی و طراوت لازم را به دست نیاورد.

به همین علت باید به خوبی نوع پوست تان را بشناسید تا بتوانید متناسب با نوع پوست صورت و نیازهای آن محصولات و مواد مناسب پوست صورت تان را انتخاب کنید.

به طور کلی پوست صورت به 5 نوع مختلف طبقه بندی می گردد:

  • پوست نرمال: این نوع پوست ها دارای چربی و رطوبت متعادلی هستند و معمولا دچار مسائل پوستی نمی شوند. پوست های نرمال کمتر در برابر محصولات آرایشی و بهداشتی پوست دچار عوارض می شوند.
  • پوست چرب: پوست چرب معمولاً دارای منافذ پوستی عظیم و غدد چربی بیش از حد فعال است که باعث می شوند چربی پوست از حالت نرمال و خارج گردد. در مقایسه با سایر انواع پوست، پوست چرب مستعد آکنه های مکرر است.
  • پوست خشک: اگر پوست تان حالتی زمخت دارد، زیاد پوسته پوسته می گردد و معمولا احساس خارش دارد، پوست شما خشک است. برای این که پوست خشک سالم بماند و متعادل گردد نیاز به آبرسانی و تغذیه دارد.
  • پوست مختلط: پوست های مختلط هم ویژگی پوست های خشک و هم ویژگی های پوست های چرب را دارا هستند. کسانی که پوست مختلط دارند اغلب پوست گونه هایشان خشک است و پیشانی و روی بینی شان چرب است. این نوع پوست در فصل های مختلف هم تغییر می نماید و تابستان ها چرب و زمستان ها خشک می گردد.
  • پوست حساس: پوست حساس مستعد تحریک و التهاب است. این نوع پوست ها معمولا به مواد شیمیایی مانند الکل واکنش نشان می دهند و در برابر محرک های موضعی و محیطی همانند گرما و اصحکاک به سرعت تحریک می شوند. افرادی که پوست حساس دارند مستعد بیماری هایی همانند آکنه کیستیک و درماتیت تماسی (واکنش التهابی پوست در اثر تماس مستقیم با عوامل شیمیایی در محیط) هستند و باید در انتخاب روتین های پوستی و مواد آرایشی شان بسیار محتاط عمل نمایند.

مراحل انجام فیشیال خانگی

پس از آماده سازی فضا و انتخاب محصولات مناسب پوست می توانید فیشیال خانگی را شروع کنید، به خاطر داشته باشید که این مراحل بایستی حتما به ترتیب انجام شوند.

مرحله اول: پاکسازی کامل پوست

قبل از اقدام به انجام هر کاری روی پوست صورت تان، باید اطمینان حاصل کنید که پوست کاملا تمیز و عاری از هرگونه آلودگی و مواد آرایشی است. در غیر این صورت فیشیال چندان مؤثر نخواهد بود. توصیه می کنیم از پاک نمایند ه های طبیعی بهره ببرید چرا این که محصولات ملایم تر هستند و پوست را بیش از حد خشک نمی نمایند. مرحله اول پاکسازی با استفاده از روغن های پاکسازی نماینده و یا پاک نماینده های آرایش انجام می گیرد و مرحله دوم با استفاده از پاک نمایند ه هایی که بر پایه آب هستند انجام می گردد.

برای این که پوست تان را کاملا پاکسازی کنید یک پد پنبه ای یا دستمال لطیف را به یک روغن پاک سازی نماینده (مانند روغن زیتون، روغن درخت چای، روغن بادام و یا روغن نارگیل)، شیر پاک کن و یا مواد پاک نماینده آرایش آغشته کنید و سپس تمام آثار آرایش و آلودگی از روی چشم، لب و گردنتان پاک کنید.

پس از آن با یک ماده شست وشوی صورت، صورتتان را بشویید و یا با یک پاک نماینده طبیعی مانند گلاب، ژل آلوئه را، سرکه سیب یا ماست صورت تان را پاک کنید. از مصرف محصولات شست وشونماینده حاوی الکل، مواد نگهدارنده مصنوعی و مواد معطر خودداری کنید زیرا باعث خشک شدن و تحریک پوست می شوند. پاک نماینده را به آرامی و با نوک انگشتان به مدت 30 الی 60 ثانیه با نوک انگشتان روی صورت ماساژ دهید و سپس صورت تان را بشویید. استفاده از براش های شست وشوی صورت هم در این مرحله بسیار مؤثر است.

  • 8 توصیه مهم برای حفظ زیبایی و جوانی پوست بعد از 30 سالگی

به خاطر داشته باشید که انتخاب روغن ها و مواد پاک نماینده صورت در این مرحله ارتباط مستقیمی با نوع پوست شما دارد.

  • اگر پوست تان چرب و مستعد آکنه است در این مرحله بهتر است از پاک نمایند ه های ضد جوش بهره ببرید، این مواد آکنه های فعال را خشک می نمایند، منافذ باز پوست را از بین می برند و در برطرف جای جوش هم مؤثرند. فوم های شست وشوی صورت مخصوص پوست های چرب در مرحله پاکسازی برای این نوع پوست ها بسیار مناسبند. روغن درخت چای، سرکه سیب رقیق شده، چای سبز و لیموترش هم از جمله موادی هستند که برای پاکسازی پوست چرب فوق العاده اند. از این مواد هم می توانید به صورت طبیعی بهره ببرید و هم محصولات پاک نماینده ای که حاوی این مواد هستند را به کار ببرید.
  • اگر پوست تان خشک یا حساس است در مرحله شست وشو باید از فوم های شست وشوی صورت مخصوص پوست حساس بهره ببرید. این محصولات بدون این که رطوبت پوست را از این ببرند پوست ملتهب را تسکین می دهند و آلودگی ها و روغن های اضافی سطح پوست را پاک می نمایند. روغن نارگیل و گل همیشه بهار از جمله مواد طبیعی هستند که برای پاکسازی پوست حساس مناسبند. هم می توانید به صورت طبیعی از این مواد بهره ببرید و هم محصولات پاک نماینده ای که حاوی این مواد هستند را به کار ببرید.
  • موادی مانند گلاب یا رز واتر، عسل و آلوئه را برای تمامی انواع پوست مؤثر هستند و معمولا پاک نمایند ه هایی که حاوی عصاره این مواد طبیعی هستند هم برای تمامی انوع پوست مناسبند. چنانچه می خواهید فیشیال خانگی را با استفاده از مواد طبیعی انجام دهید در مرحله اول پاکسازی، بسته به نوع پوست تان با استفاده از روغن درخت چای و یا روغن نارگیل پوست را تمیز کنید و پس از آن کمی عسل، گلاب و یا ژل آلورا را بر روی پوست تان قرار دهید و آنرا روی صورت ماساژ دهید.

مرحله دوم: بخور صورت

مرحله بعدی بخور صورت است. بخور صورت منافذ پوست را باز می نماید و با نرم کردن لایه های پوست، پوست صورت را برای لایه برداری آماده می نماید. به خاطر داشته باشید که به هیچ وجه نباید در بخور صورت زیاده روی کرد چرا که در این صورت پوست تان دچار سوختگی خواهد شد. بین دو تا پنج دقیقه بخور برای پوست کافی خواهد بود.

بعلاوه به خاطر داشته باشید که فاصله صورت از منبع تأمین بخار نباید خیلی کم باشد چرا که در این حالت هم احتمال سوختگی صورت وجود دارد. اگر در خانه دستگاه بخور ندارید آب جوش را در یک کاسه عظیم بریزید و صورت تان را مقابل کاسه گرفته و یک حوله روی سرتان بیندازید.

بعلاوه می توانید عرقیجات و یا عصاره های مختلف را به بخور اضافه کنید؛ به اسم مثال می توانید کمی بابونه، عرق اسطوخدوس و یا پوست لیمو داخل دستگاه بخور بریزید و یا اگر از کاسه آب استفاده می کنید زمانی که آب در حال جوش است کمی از این مواد را به آن اضافه کنید.

اگر پوست حساسی دارید از این مرحله صرف نظر کنید و یک حوله که آن را با آب ولرم خیس نموده اید برای دقایقی روی صورت تان بگذارید. پس از انجام مرحله ی بخور، صورت تان را با آب سرد بشویید و خشک کنید تا برای مرحله بعدی فیشیال آماده شوید.

مرحله سوم: لایه برداری پوست

بعد از بخور، وقت آن است که پوست صورت تان را لایه برداری کنید. لایه بردارهای فیزیکی و شیمیایی دارای بافتی ریز هستند که سلول های مرده پوست را از بین می برند. با این حال، مراقب هر دو لایه بردار باشید چرا که مصرف بیش از حد آن ها باعث آسیب رساندن به پوست و تأثیر بر روی بافت آن می گردد.

استفاده از اسکراب های پوست یکی از روش های لایه برداری فیزیکی است که برای فیشیال خانگی مناسب تر است. اسکراب پوست صورت را سریعا روشن تر می نماید و با لایه برداری سلول های مرده، پوستی سالم تر و شاداب تر خواهید داشت. برای انجام این مرحله با توجه به نوع پوست تان می توانید از اسکراب های موجود در بازار بهره ببرید و یا با استفاده از مواد طبیعی خودتان اسکراب خانگی بسازید.

به خاطر داشته باشید که اسکراب باید دارای دانه های لایه بردار ملایم باشد. اگر دانه های لایه بردار خشن باشد ممکن است باعث ایجاد ایجاد پارگی های ریز روی پوست گردد. برای ساخت اسکراب خانگی طبیعی می توانید از ترکیب ماست و قهوه، ترکیب شکر و لیمو و یا ترکیب جو پرک و عسل بهره ببرید.

مرحله چهارم؛ ماساژ صورت

ماساژ صورت باعث تحریک عضلات، بهبود گردش خون، افزایش خاصیت ارتجاعی و استحکام پوست می گردد. پوست صورت با ماساژ التیام می یابد و بعلاوه پس از ماساژ، پوست صورت آمادگی بیشتری برای جذب مواد مغذی و آبرسانی دارد. در نهایت پوست نرم و لطیف خواهد شد و پف صورت هم به حداقل می رسد.

برای انجام ماساژ صورت از یک مرطوب نماینده یا روغن ماساژ بهره ببرید. روغن های طبیعی مانند روغن بادام، روغن نارگیل و روغن جوجوبا برای ماساژ صورت مناسبند. کرم و یا روغن را به صورت تان بمالید و به آرامی و با حرکت دورانی ماساژ دهید. اطمینان حاصل کنید که پوست تان به مقدار کافی لغزندگی دارد تا با ایجاد اصحکاک بین انگشتان و پوست دچار التهاب صورت نشوید.

برای نتیجه گیری بهتر می توانید از غلتک های ماساژ صورت بهره ببرید. پوست پیشانی تان را از بین ابرو ها به سمت خط رویش مو ماساژ دهید. چانه تان را با انگشت ماساژ دهید و سپس انگشتان را به سمت بالا و در امتداد خط فک حرکت دهید. با استفاده از انگشت اشاره و میانه، بینی خود را کانتور کنید. روی خطوط خنده تان تمرکز نموده و اطراف لب بالا و پایین بینی را به آرامی ماساژ دهید. کف دست خود را در زیر استخوان گونه قرار داده و به سمت خط مو ماساژ دهید. در نهایت ماساژ صورت را با ماساژ گردن به اتمام برسانید و با ضربات عمودی از استخوان ترقوه به سمت صورت در جهت بالا ماساژ دهید.

مرحله پنجم؛ ماسک صورت

پس از انجام مراحل پاکسازی، لایه برداری و ماساژ، پوست صورت برای جذب مواد مغذی و درمان مسائل پوستی آمادگی مناسبی دارد. در این مرحله می توانید از انواع ماسک های پیل آف، ماسک های دست ساز و یا ماسک های پودری و کرمی که در بازار وجود دارند بهره ببرید.

بسته به نوع مشکل پوستی و نوع پوست تان باید نوع ماسک انتخابی تان را مشخص و آن را تهیه کنید و یا در منزل با مواد طبیعی ماسک مورد نیازتان را بسازید. ماسک ها صورت حاوی موادی مانند ویتامین سی، انواع ویتامین ها، نیاسین امید و سرامیدها هستند که می توانند پوست را تغذیه و با آکنه و یا لک های پوستی و چین و چروک مقابله نمایند.

برای این که در هنگام استفاده از ماسک در شرایط رلکس و مناسبی قرار بگیرید، پس از این که ماسک را روی صورت تان را قرار دادید دو تکه پنبه را در گلاب خیس کنید و روی چشمانتان قرار دهید، سپس 20 دقیقه دراز بکشید تا ماسک روی پوست صورت تان اثر کند و در سرانجام صورت تان را با آب ولرم بشویید. به جای استفاده از پنبه از دو حلقه خیار هم می توانید بهره ببرید.

  • 6 ماسک طبیعی برای آبرسانی به پوست در فصل بهار و تابستان

اگر می خواهید در منزل ماسک طبیعی درست کنید، به نوع پوست تان هم توجه کنید:

  • اگر دارای پوست چرب و مستعد آکنه هستید ماسک های حاوی خاک رس، پودر زغال و گیاه چریش برای پوست تان عالی اند.
  • اگر پوستی خشک و حساس دارید ماسک های حاوی آوواکادو، تخم مرغ و توت فرنگی برایتان مناسبند.
  • موادی همانند آلوئه ورا، جو پرک، عسل و خیار هم برای انواع پوست های مختلف مناسبند.

مرحله ششم؛ مرطوب کردن و آبرسانی

بعد از اتمام مراحل فیشیال خانگی، پوست لایه برداری شده و تغذیه شده صورت تان برای درخشندگی پایدار به آبرسانی نیاز دارد. استفاده از مواد مرطوب نماینده باعث آبرسانی به پوست می گردد تا پوست در معرض آسیب کمتری باشد.

در این مرحله با استفاده از سرم های درمانی پوست و یا کرم های مرطوب نماینده باید پوست تان را به خوبی آبرسانی کنید. اگر بعد از انجام فیشیال قصد خروج از منزل دارید حتما از ضدآفتاب قوی بهره ببرید. در این مرحله بعلاوه استفاده از بالم های مرطوب نماینده لب و پچ های آبرسان زیر چشم هم توصیه می گردد.

  • کرم ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی چه تفاوتی دارند و کدام برای شما مناسب تر است؟

کلام آخر

با انجام فیشیال خانگی پوست صورتتان طراوت و شادابی بیشتری می یابد و بسیاری از مسائل پوستی شما به مرور زمان برطرف خواهند شد. اما بایستی نکات ذیل را همیشه به خاطر داشته باشید تا همیشه پوستی سالم و باطراوت داشته باشید:

  • همیشه با پوست تان با ملایمت رفتار کنید.
  • دستورالعمل ها را به درستی دنبال کنید. هرگز محصولات را بیش از مدت توصیه شده روی پوست رها نکنید.
  • سعی کنید 1 الی 2 ساعت را برای انجام فیشیال اختصاص دهید.
  • سعی کنید حداقل یک ساعت بعد از فیشیال از خانه بیرون نروید. موادی مانند ویتامین سی و رتینول پوست را به نور حساس می نماید.
  • اجازه دهید پوست تان نفس بکشد و حداقل یک ساعت از آرایش خودداری کنید.
  • حداقل یک بار در ماه و حداکثر یک بار در هفته فیشیال را انجام دهید.
  • برای حفظ سلامت پوست خود یک روتین ویژه مراقبت از پوست داشته باشید.

منابع: stylecraze, kamaayurveda, herzindagi

منبع: دیجی استایل

به "راهنمای کامل فیشیال خانگی برای مراقبت از پوست صورت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای کامل فیشیال خانگی برای مراقبت از پوست صورت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید