اسنورکلینگ چیست؟

به گزارش وبلاگ تجارت، درباره اسنورکلینگ (Snorkelling)

اسنورکلینگ از آن دست سرگرمیات ماجراجویانه ای است که هم به قصد سرگرمی و هم در سطح حرفه ای به عنوان یک ورزش تخصصی در جهان انجام می گردد و شاید تا چندین سال پیش وقتی نام اسنورکلینگ می آمد خیلی ها دقیقا نمی دانستند که صحبت از چه چیزی است اما امروزه این ورزش بیشتر در بین مردم جا افتاده است و در منطقه هایی که دریا، اقیانوس و یا دریاچه های کم عمق وجود داشته باشد از هیجان انگیزترین کارهاست. یکی از برترین سرگرمیات جهان اسنورکلینگ در آب ها است. با خبرنگاران باشید تا درباره اسنورکلینگ بدانیم ببینیم به چه چیزهایی احتیاج داریم:

اسنورکلینگ چیست؟

در حال حاضر بسیاری از اقامتگاه های استوایی، اسنورکلینگ را به عنوان برترین سرگرمیشان ارائه می دهند و دقیقا برترین نکته ای که درباره این سرگرمی یا ورزش وجود دارد این است که در آن فرصتی به دست می آورید تا حیات دریایی و انواع حیوانات و گیاهان زیر آب را ببینید. خیلی ها اسنورکلینگ را با غواصی اشتباه می گیرند در صورتی که در درجه اول باید بدانید که بین این دو، تفاوت زیادی وجود دارد.

تفاوت اسنورکلینگ با غواصی چیست؟

غواصی به معنای گشت و گذار در محیط زیر آب است در شرایطی که هم لباس مناسبی پوشیده باشید و هم حتما باید کپسول اکسیژن داشته باشید. در غواصی شما به عمق آب می روید و از آن جایی که دسترسی به سطح آب برای گرفتن اکسیژن ندارید، باید حتما کپسول اکسیژن همراهتان داشته باشید. ولی اسنورکلینگ فرق دارد، اسنورکلینگ به معنای جستجوی حیات آبی و گشت و گذار در دنیای زیر آب است اما برای اسنورکلینگ احتیاجی به کپسول اکسیژن نیست چرا که بر خلاف غواصی، شما در سطح آب هستید و می توانید اکسیژن مورد احتیاجتان را به وسیله لوله ای که یک سر آن به بیرون آب است، تهیه کنید.

تفاوت دیگری که باید به آن اشاره نمود این است که اسنورکلینگ در آب های کم عمق جواب می دهد چرا که شما نمی توانید به عمق آب بروید در حالیکه غواصی دقیقا برعکس آن است و هر چه که آب عمیق تر باشد، هیجانش بیشتر می گردد.

یا آموزش های خاص باشد، ببینید و از دیگر خوبی ها اسنورکینگ این است که برای انجام آن اصلا احتیاج به شرط سنی خاصی نیست چرا که آنقدرها فعالیت فیزیکی خاصی را نمی طلبد.

لوازم اسنورکلینگ

تنها چیزی که یک فرد اسنورکلر باید همراهش داشته باشد لوله مخصوص اسنورکلینگ است که این لوله در واقع تیوبی با طول تقریبی 30 سانتیمتر و قطر1.5 تا 2.5 سانتیمتر است. این تیوب به طور معمول شکل L و یا J دارد و انتهای آن در داخل دهان قرار می گیرد و این لوله از لاستیک و پلاستیک ساخته شده است تا خاصیت انعطاف پذیری داشته باشید. بدین ترتیب یک سر این لوله در داخل دهان و یک سر دیگر آن در بیرون آب و روی سطح آب است و فردی که اسنورکلینگ می نماید می تواند به راحتی اکسیژن مورد احتیاجش را از هوا بگیرد.

معمولا اسنوکلرها همگی یک ماسک را دارند و همین سادگی باعث می گردد که تقریبا همه بتوانند به راحتی اسنورکلینگ نمایند با این حال چیزی که تفاوت بین اسنورکلرها را با هم معین می نماید انتخاب محل مناسب این کار است. معمولا افراد حرفه ای تر سعی می نمایند تا در منطقه های که صخره های مرجانی وجود دارد این کار را انجام دهند و یا منطقه های که مثلا کشتی های غرق شده در آن وجود دارند این کار را انجام دهند. اصلی ترین علت که اولین بار اسنورکلینگ به خاطر آن اختراع شد این بود که بتوان حیات زیر آب را به راحتی مشاهده کرد و به تماشای موجوداتی زیر آبی مثل ماهی ها، صخره های مرجانی، جلبک ها، شکل گیری های صخره ای متفاوت و دیگر گیاهان زیر آب پرداخت.

آیا برای اسنورکلینگ به آموزش احتیاج است؟

اگر تا حالا اسنورکلینگ ننموده اید باید حتما این ورزش و سرگرمی را برای یک بار هم که شده امتحان کنید و جالب تر این که برای این کار احتیاج به هیچ آموزش خاصی ندارید. تنها چیزی که باید بلد باشید این است که بتوانید شنا کنید و به وسیله آن لوله به بیرون نفس بکشید و اکسیژن لازم را بگیرید که واقعا کار راحتی است حتی خودتان به تنهایی می توانید در چند دقیقه کار درست با آن را یاد بگیرید. البته به دلایل امنیتی بد نیست که اگر می خواهید برای بار اول آن را امتحان کنید، از کسی که این را امتحان نموده است بخواهید تا به شما آموزش درست آن را بدهد. افرادی که این تجهیزات را اجاره می دهند و یا حتی برخی از راهنماهای تور هم به راحتی کار با آن را بلدند و می توانند شما را هدایت نمایند. علاوه بر این، اگر کسی باشد که بتوان کار با آن را به شما یاد بدهد، می تواند در موارد دیگر هم مثل این که بهتر است چه نکات امنیتی ای را راعایت کنید یا این که چه دستورالعمل هایی را ضروری است تا رعایت کنید را هم به شما یاد بدهد.

در برخی از منطقه ها آفریقا مثل زنگبار که اسنورکلینگ در آن بسیار رواج دارد، کسی که این تجهیزات را به شما ارائه می دهد و کار با آن را به شما یاد می دهد، اطلاعات خیلی خوبی درباره حیات دریایی و موجودات و گیاهانی که در زیر آب زیست نموده و رشد می نمایند هم دارد و این اطلاعات را در اختیار شما هم قرار می دهد تا ببینید که حیات زیر آب تا چه مقدار شنماینده است و کوچک ترین دخل و تصرفی در آن می تواند باعث آسیب به گونه ها جانوری و گیاهی موجود در آب گردد.

بدون شک اسنورکلینگ یکی از برترین فعالیت های سرگرمیی دنیاست و برترین شکل آن، انجام این فعالیت به همراه گروه است تا تنهایی، هم اینکه درجه امنیت تان بالاتر می رود و هم این که سرگرم نماینده تر است. هم لذت می برید، هم یک نوع ورزش است هم به خاطر این همه زیبایی ای که در زیر آب وجود دارد، قدردان نعمت های خداوند می شوید.

منبع: africanoverlandtours.com

منبع: الی گشت

به "اسنورکلینگ چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسنورکلینگ چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید