استروئیدها و مسائل قلبی

به گزارش وبلاگ تجارت، مصرف داروهای استروئیدی خطر آسیب شریانی (آترواسکلروز) را افزایش داده بطوریکه در نهایت به بروز مسائل قلبی منجر می گردد.

استروئیدها و مسائل قلبی

مترجم: رزیتا ملکی زاده

مصرف داروهای استروئیدی خطر آسیب شریانی (آترواسکلروز) را افزایش داده بطوریکه در نهایت به بروز مسائل قلبی منجر می گردد.

رقابت بیرحمانه ای که امروزه در جریان است، ما را وادار ساخته شیوه زندگی نامنظمی را در پیش گیریم، در نتیجه ما را در معرض عوامل متعددی قرار می دهد که موجب بروز مسائل قلبی می شوند. استفاده از غذاهای ناسالم، عدم انجام فعالیت بدنی از علل شایع بروز بیماریهای قلبی حال حاضر به حساب می آیند. با این حال، تعداد کمی وجود دارند از بعضی داروهایی که به طور متداول مصرف می نمایند و ممکن است موجب آسیب رسیدن به قلب شوند اطلاع نداشته باشند. مطالعات اجرا شده نشان می دهند که مصرف پی در پی داروهای استروئیدی می تواند موجب بروز مسائل قلبی گردد. گرچه استروئیدها موجب فرونشاندن تورم می شوند، اما عوارض جانبی همراه با آنها زمانی که در مقادیر بیش از حد مصرف شوند، موجب نگرانی است. مصرف ناآگاهانه استروئیدها در دوز و مقادیر زیاد می تواند برای قلب مرگبار باشد. مصرف طولانی مدت استروئیدها می تواند فشار خون را افزایش داده در نتیجه خطر ابتلاء به مسائل قلبی افزایش می یابد. همانطور که همه ما می دانیم، استروئیدها، هورمونهایی هستند که نه تنها در بدن به طور طبیعی فراوری می شوند، بلکه به شکل مکمل هم وجود دارند. کورتیکواستروئیدهای خوراکی مانند هیدروکورتیزون و پردهمولون، از خود اثرات ضد التهابی نشان می دهند. مسائل پزشکی مانند آسم (التهاب راه های هوایی) و آرتریت (التهاب مفاصل) با مصرف این استروئیدها بهبودی می یابند. آنها به ویژه جهت درمان آسم شدید مفید هستند به این علت که استروئیدها تسکین فوری از مسائل تنفسی را فراهم می سازند.

گرچه استروئیدها موجب فرونشاندن تورم می شوند، اما عوارض جانبی همراه با آنها زمانی که در مقادیر بیش از حد مصرف شوند، موجب نگرانی است. مصرف ناآگاهانه استروئیدها در دوز و مقادیر زیاد می تواند برای قلب مرگبار باشد. مصرف طولانی مدت استروئیدها می تواند فشار خون را افزایش داده در نتیجه خطر ابتلاء به مسائل قلبی افزایش می یابد. طی مطالعه منتشر شده در مجله تاریخچه طب داخلی (Annals of Internal Medicine)) تعیین شده است که چگونه استفاده از استروئید برای دوره زمانی طولانی می تواند اثرات منفی بر روی قلب برجای گذارد. این مطالعه که در فاصله 3 سال یعنی بین سالهای 1993 تا 1996 انجام شد، هزاران بیماری که استروئید مصرف می کردند را شامل می شد. شرایط قلب آنها به منظور تخمین اندازه خطر بروز مسائل قلبی مورد نظارت و آنالیز نهاده شد. البته که تمامی بیماران از یک استروئید یکسان و اندازه مصرف مشابه استفاده نمی کردند. حتی طول مدت مصرف استروئید در آنها متفات بود، با این وجود این مدت زمان کوتاه نبود. تمامی اطلاعات مورد تجزیه و تحلیل نهاده شده و محققان دریافتند که مصرف استروئیدها در دوز بالا، احتمال ابتلاء به مسائل قلبی عروقی را افزایش می دهد. مصرف این استروئیدها در دوزهای پایین، به این معنا نیست که هیچ خطری از نظر بروز مسائل قلبی وجود ندارد، بله در مقایسه با افرادی که از دوزهای بالای استروئید مصرف می نمایند، این احتمال حداقل است.

گرچه مطالعات اجرا شده نشان می دهند که استروئیدها فرد را در معرض خطر ابتلا به مسائل قلبی عروقی قرار می دهند، اما حاکی از آن نیست که این داروهای ضد التهابی عامل اصلی مسبب بروز مسائل قلبی می باشند. به این علت که عوامل دیگری مانند عادات کشیدن سیگار، برنامه روزانه ورزشی و رژیم غذایی افراد تحت مطالعه در این تحقیق در نظر گرفته نشده بود. از اینرو، اسم این مطلب که تنها استروئیدها موجب بروز مسائل قلبی می شوند، اشتباه خواهد بود.

بیشتر بخوانید: بیماری های قلبی که موجب سرگیجه می شوند

استروئیدهای آنابولیک و سلامت قلبی عروقی

استروئیدهای آنابولیکی مانند اُکساندرولون، داروهایی هستند که معمولاً برای ساخت عضله از آنها استفاده می گردد. این داروها فراوری پروتئین درون سلول را تحریک نموده که به ما در ایجاد عضلاتی قوی و در شرایطی خوب یاری می نماید. وزنه برداران و بدنسازان به منظور افزایش قدرت و توده عضلانی، اغلب این داروها را (گاهی در حد افراط) مصرف می نمایند. هیچ شکی نیست که این داروها اثری مثبت بر روی ماهیچه های بدن دارند، اما مطالعاتی که اخیراً انجام شد، نشان می دهد که استفاده از استروئیدهای آنابولیک می تواند بعلاوه تهدیدی برای سلامت قلب به حساب آید. به طور دقیق بایستی گفت افرادی که از این استروئیدها به طور منظم استفاده می نمایند، احتمال بروز حملات قلبی را در خود افزایش می دهند. مطالعه ای اجرا شده نشان می دهد که استفاده از این داروهای ساخت عضله، سطوح کلسترول خوب را کاهش داده و سطوح کلسترول بد (LDL) را افزایش می دهد. خاطر نشان می گردد کلسترول خوب از سلامت قلب محافظت نموده و بیش از حد بودن اندازه کلسترول بد، رگهای خونی که خون را مستقیم به قلب حمل می نمایند، را مسدود می سازد. عروق خونی مسدود شده می توانند جریان خون به قلب را متوقف ساخته، در نهایت موجب بروز حمله قلبی شوند. تعیین شده است که احتمال بروز مسائل قلبی در تمامی 3 دوز اکساندرولون (20 میلی گرم، 40 میلی گرم، و 80 میلی گرم) بالا است. هرچه اندازه مصرف یا دوز آنها بالاتر باشد، خطر بروز مسائل قلبی هم بیشتر خواهد بود. گرچه افراد تحت مطالعه، بیماران مبتلا به اچ آی وی (HIV) بودند، اما نتیجه آن اهمیت زیادی در میان افراد سالمی دارد که از این استروئیدها جهت ساخت عضله استفاده می نمایند. سوء مصرف این دارو در کوشش برای بدست آوردن سریع عضله، می تواند راه را برای ایست قلبی هموار سازد.

در مجموع بایستی گفت، کسانی که قصد مصرف داروهای استروئیدی را جهت درمان عوارض پزشکی یا عضله سازی دارند، ضروری است که آن را پس از مشورت با پزشک و با مراقبت مصرف نمایند. مصرف آن در مقادیر و دوزهای بالا می تواند ضررش بیشتر از نفع آن باشد، از اینرو فرد بایستی تنها اندازه مورد احتیاج را برای مدت زمان کوتاهی مصرف نموده تا از بروز هرگونه عوارض جانبی ناخواسته جلوگیری نماید.

منبع مقاله :

برگرفته از سایت بازل

منبع: راسخون

به "استروئیدها و مسائل قلبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استروئیدها و مسائل قلبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید