همه چیز درباره وانت تسلا سایبرتراک؛ عجیب، سریع و ضد ضربه

به گزارش وبلاگ تجارت، احتمالا تاکنون خبرهای زیادی درباره جدیدترین محصول تسلا یعنی سایبرتراک شنیده باشید، وانتی که ظاهر خیلی آشنایی دارد چون به نظر می آید مستقیم از داخل فیلم علمی تخیلی Blade Runner بیرون آمده یا در بازی ویدیویی ماینکرافت ساخته شده باشد.

همه چیز درباره وانت تسلا سایبرتراک؛ عجیب، سریع و ضد ضربه

بی تردید اولین چیزی که در برخورد با تسلا سایبرتراک جلب توجه می نماید، طراحی مدرن و البته نامتعارف آن است. این خودرو نه تنها هیچ شباهتی به پیکاپ های رایج کنونی ندارد، بلکه اتومبیل های موجود در فیلم های علمی-تخیلی و سفینه های فضایی را در ذهن تداعی می نماید. با وجود این، نمی توان سایبرتراک را خودروی زیبایی نامید و تاکنون نقدها و طعنه های زیادی نسبت به سبک طراحی آن مطرح شده است. در یکی از جالب ترین طعنه ها مدیرعامل کمپانی نیکولا - یکی از رقبای تسلا - با انتشار طرحی دیجیتال از پیکاپی برقی در توئیتر، آن را به ایلان ماسک تقدیم نموده است!

تسلا سایبرتراک از پیشرانه هایی تمام الکتریکی بهره برده و در سه نسخه تک، دو و سه موتوره فراوری خواهد شد. درباره قدرت و گشتاور نسخه های مختلف فعلا اطلاعاتی در دست نیست، اما می دانیم که مدل پایه شتابی برابر با 6.5 ثانیه داشته و قادر است تا 400 کیلومتر مسافت را با یک بار شارژ پشت سر بگذارد.

شتاب مدل دوموتوره 4.5 ثانیه و حداکثر برد آن 480 کیلومتر اعلام شده است. اما قوی ترین نسخه سایبرتراک وارد حریم خودروهای اسپرت و سوپراسپرت شده، چرا که گفته می گردد این نسخه برای دستیابی به سرعت صد کیلومتر در ساعت تنها به 2.9 ثانیه زمان احتیاج داشته و رکورد 10.8 ثانیه را در درگ یک چهارم مایل ثبت می نماید. تسلا می گوید این نسخه از سایبرتراک خواهد توانست تا 800 کیلومتر مسافت را بدون احتیاج به شارژ مجدد طی کند که در صورت تحقق در دنیای واقعی رقمی خارق العاده خواهد بود. این را هم اضافه کنیم که نسخه های مختلف سایبرتراک حداکثر سرعتی بین 180 و 210 کیلومتر در ساعت خواهند داشت.

برای یک اتومبیل پیکاپ ظرفیت حمل بار و قابلیت های آفرود از اهمیت بالایی برخوردار است. سایبرتراک با توانایی حمل نزدیک به 1600 کیلوگرم بار و یدک کشی تریلر 6350 کیلوگرمی تمامی خریداران خود را راضی نگه می دارد. ایلان ماسک برای نمایش توانمندی های بالای سایبرتراک در برابر رقبا، ویدیویی از طناب کشی این خودرو با فورد F-150 را در مراسم رونمایی پخش کرد.

در این ویدیو سایبرتراک پیروز می گردد به راحتی پرفروش ترین پیکاپ دنیا را به دنبال خود بکشد. علاوه بر این، آقای ماسک ویدیویی از مسابقه درگ سایبرتراک با پورشه 911 را نیز برای وبلاگ تجارت پخش کرد که طبق انتظار این مسابقه هم با پیروزیت پیکاپ تسلا همراه بود. نکته تامل برانگیز اینکه نه F-150 و نه 911 حاضر در مقایسه قدرتمندترین عضو خانواده خود نیستند.

با توجه به سیستم تعلیق بادی و امکان افزایش ارتفاع تا 40 سانتی متر از سطح زمین و همچنین زوایای ورود و خروج 35 و 28 درجه ای، سایبرتراک در جهتهای آفرود حرف های زیادی برای گفتن خواهد داشت. برای رانندگی با این پیکاپ حالت های گوناگونی تعریف شده که بسته به جهت و نوع کاربری قابل انتخاب هستند.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، تسلا سایبرتراک از سال 2021 به مشتریان تحویل داده می گردد. نسخه پایه از این خودرو حامل برچسب قیمتی برابر با 39900 دلار است؛ بهای نسخه سه موتوره نیز از 69900 دلار آغاز می گردد که این رقم با بهای مجهزترین مدل پیکاپ فوق العاده محبوب فورد F-150 تقریبا برابر است.

براساس ویدیویی که از زمان رونمایی سایبرتراک منتشر شده، فضای داخلی این خودرو کاملا با نمای خارجی آن متفاوت است. در حالیکه جایگاه ها با نمای خارجی آینده نگر خودرو همخوانی دارند، طراحی کابین کمی ساده و آشنا است. در فضای داخلی هیچ مورد عجیبی به جز داشبورد کاملا سفید دیده نمی گردد.

روی داشبورد فقط شاهد تبلت سرگرمی رسانه ای و فرمان عجیب خودرو هستیم. تنها مورد عجیب در کابین کمبود چیزهایی است که انتظار دارید یک خودرو داشته باشد.

سایبرتراک هنگام رونمایی 2 ردیف جایگاه داشت که در هر کدام 3 جایگاه قرار گرفته بود. اما در ویدیو پخش شده در مراسم رونمایی، فقط پنج جایگاه وجود دارند، البته به نظر می آید جایگاه مرکزی جلو جمع شده تا جایگاه ششم را بپوشاند. همچنین نبود آینه های بغل با نمایشگر دوربین هایی که احتمالا در پشت سایبرتراک قرار دارند جبران شده است.

اما مراسم رونمایی از پیکاپ عجیب و غریب تسلا با حاشیه هایی همراه بود. در بخشی از این مراسم مدیر دپارتمان طراحی تسلا با ضربات پتک به بدنه و پرتاب گوی فلزی به سمت شیشه خواست که مقاومت بالای اجزای اتاق سایبرتراک را به حضار نشان دهد. اگر چه پنل در به خوبی در برابر ضربات پتک مقاومت کرد، ولی با شکستن شیشه در اثر برخورد گوی، ایلان ماسک و دیگر حاضرین در سالن بهت زده شذند

مدیرعامل تسلا اخیرا با انتشار توئیتی به این موضوع پرداخته و گفته فرو رفتن گوی آهنی در شیشه جانبی ناشی از ضربات سنگین پتک به درب بوده است؛ این ضربات باعث ایجاد ترک در قسمت پایینی شیشه شده و مقاومت آن را تحت تاثیر قرار داده اند. به اعتقاد آقای ماسک در مراسم رونمایی پس از آزمایش مقاومت شیشه با گوی، باید از پتک استفاده می شد. این اتفاق ناخواسته در کنار طراحی نه چندان عامه پسند باعث شد 24 ساعت بعد از معرفی سایبرتراک، ارزش سهام شرکت تسلا با 7 درصد کاهش به 332 دلار تنزل پیدا کند.

بد نیست بدانید اتاق سایبرتراک که در واقع نقش شاسی را نیز ایفا می نماید، جنسی از آلیاژ به کار رفته در بدنه فضاپیمای استارشیب شرکت اسپیس اکس دارد. شیشه ها نیز گفته می گردد در برابر گلوله هایی با کالیبر 9 میلی متر مقاوم هستند. این را هم اضافه کنیم با توئیت آقای ماسک تعیین شده که علاقه مندان سایبرتراک خواهند توانست با سفارش آپشن کمپر مد پیکاپ خود را به یک خودروی مخصوص کمپینگ تبدیل نمایند.

با وجود نقدها از طراحی و حواشی اتفاق افتاده در مراسم رونمایی، استقبال از سایبرتراک بالا بوده و به گفته مدیرعامل تسلا حدود 200 هزار نفر نسبت به پیش خرید آن اقدام نموده اند. پیش بینی می گردد همانند مدل S، نسخه Plaid از سایبرتراک با پیشرانه ای 800 اسب بخاری و حدود 1350 نیوتن متر گشتاور توسعه یابد.

منبع:

منبع: دیجیکالا مگ

به "همه چیز درباره وانت تسلا سایبرتراک؛ عجیب، سریع و ضد ضربه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره وانت تسلا سایبرتراک؛ عجیب، سریع و ضد ضربه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید